اثرات فیزیکی موسیقی بر روی مغز موسیقی بر روی هر جنبه از مغز تأثیر می‌گذارد - نشر پیله

اثرات فیزیکی موسیقی بر روی مغز

کتاب قدرت شفا بخش موسیقی
Rate this post

مغز و موسیقی

موسیقی بر روی هر جنبه از مغز تأثیر می‌گذارد، قسمت اعظم مغز با اولین نت‌های موسیقی فعال می‌شود. صداها از طریق گوش به بدن نفوذ می‌کنند، و سپس اطلاعات مستقیماً به مغز منتقل می‌شود. مخچه تحت تأثیر موسیقی قرارگرفته و باعث افزایش جریان خون در بدن و پاها می‌شود، به همین دلیل است که نوعی رقص یا حرکت تقریباً با هر نوع موسیقی همراه است.

در بین قسمت‌های مختلف مغز اتصالات فیزیکی ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش عکس العمل فیزیکی شود و درنتیجه باعث تکان دادن سر یا بازوهای فرد شود و بسیاری از قسمت‌های مختلف مغز تحت تأثیر موسیقی قرار می‌گیرند.

قشر شنوایی بخشی از لوب گیجگاهی در دو طرف مغز، کمی بالای گوش است. سلول‌های مغز در این ناحیه توسط فرکانس‌های صدا سازمان‌دهی می‌شوند، بعضی از سلول‌ها در پاسخ به فرکانس‌های بالا و بعضی دیگر در پاسخ به فرکانس‌های پایین تولید می‌شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته در مورد بیماری آلزایمر در کانادا، قشر شنوایی اطلاعات مربوط به موسیقی مانند صدا، زیروبم صدا، سرعت، ملودی و ریتم را تجزیه‌وتحلیل می‌کند

در شکنج پیشانی مخ قرار دارد، که بزرگ‌ترین قسمت مغز است و در بالا و جلوی سر قرارگرفته است. شکنج پیشانی تحتانی مرتبط با یادآوری خاطرات است تا از این طریق موسیقی، شعرها، و اصوات هنگام شنیدن یا خواندن را به خاطر بسپاریم طبق گفته‌های موسسه‌ی ملی اختلالات مغز و اعصاب، قشر جلویی پشتی در هنگام شنیدن موسیقی تحریک می‌شود تا آهنگ را در حافظه فعال نگه دارد و تصاویر مرتبط با اصوات را ایجاد کند و موسیقی را هنگام نواختن ساز تجسم کند. قشر حرکتی ناحیه‌ی دیگری از مخ است. این قشر با پردازش نشانه‌های دیداری و صوتی به کنترل حرکات بدن هنگام نواختن ساز کمک می‌کند.

مخچه در پشت سر زیر مخ قرار دارد. موسسه‌ی ملی اختلالات مغز و اعصاب توضیح می‌دهد که این اندام دومین قسمت بزرگ مغز است و یک مرکز کنترل حیاتی برای بازتاب، تعادل، ریتم و هماهنگی حرکت ماهیچه‌های اسکلتی است. مخچه به ایجاد حرکات روان و یکپارچه هنگام شنیدن یا نواختن موسیقی کمک می‌کند. آن به‌عنوان مرکز مهارت‌های عصبی به اجراکننده اجازه می‌دهد تا بدن را مطابق با خواندن یا تجسم موسیقی هنگام نواختن یک ساز، حرکت دهد.

ما بیشتر اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب قدرت شفا بخش موسیقی

36000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *