اثرات موسیقی بر روی مغز موسیقی بخشی از زندگی روزمره‌ی ماست - نشر پیله

اثرات موسیقی بر روی مغز

کتاب قدرت شفا بخش موسیقی
Rate this post

موسیقی بخشی از زندگی روزمره‌ی ماست.

صرف‌نظر از این‌که چه کسی هستید، در کجا زندگی می‌کنید و یا چه‌کاری انجام می‌دهید، به‌ندرت می‌توانید یک روز کامل را در هنگام انجام فعالیت‌های روزمره بدون گوش دادن به موسیقی یا خواندن آوازی سپری کنید.

موسیقی چیزی بیشتر از یک نوع سرگرمی است. آن روی مغز و قسمت‌های مختلف بدن اثراتی دارد، بنابراین استفاده‌ی زیاد از آن در حوزه‌ی پزشکی به‌عنوان یک روش درمانی برای مدیریت بیش فعالی و دیگر شرایط مربوط به‌سلامت است.

درباره‌ی عملکرد موسیقی بر روی مغز انسان و این‌که چگونه بر روحیه‌ی ما تأثیر می‌گذارد، و توانایی‌های شناختی ما را بهبود می‌بخشد و احساسات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چیزهای زیادی نوشته و گفته‌شده است.

موسیقی مغز را به دلیل ارتباط عاطفی ما با آن، تحریک می‌کند و اطلاعات حاصل از حواس بینایی، شنوایی و لامسه را باهم ادغام می‌کند.

علاوه بر این جرکات موزون، موسیقی می‌تواند منجر به تغییرات طولانی‌مدت در مغز شود. بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که آموزش موسیقی می‌تواند حافظه‌ی کلامی، استدلال فضایی و  سواد ادبی را تقویت کند.

علاوه بر این، محققی به نام پیمون لاندری دریافت که نوازندگان آلات موسیقی واکنش شنیداری، لامسه و شنیداری_لامسه‌ی سریع‌تری دارند. نوازندگان استفاده‌ی آماری تغییریافته‌ای از اطلاعات چند حسی دارند، به این معنی که آن‌ها در ادغام داده‌های ناشی از حواس مختلف بهتر عمل می‌کنند.

به‌منظور پردازش صدا، مغز آن را جدا می‌کند تا عناصری مانند ملودی و ریتم را درک کند، سپس همه را در کنار هم قرار می‌دهد تا موسیقی یکپارچه‌ای را تجربه کند. مغز ما تمام این امور را از زمانی که موسیقی را میشنویم تا زمانی که با ضربات پای خود با ریتم موسیقی همراه میشویم، در کسری از ثانیه انجام می‌دهد.

دانیال جی لویتین می‌گوید که موسیقی به‌نوعی می‌تواند غذا یا سوخت برای مغز محسوب شود. موسیقی بر هر یک از جنبه‌های مغز که توسط علم شناخته‌شده است، تأثیر می‌گذارد.

چندین مطالعه تائید می‌کند که موسیقی جریان خون را در مغز افزایش می‌دهد و می‌تواند به مغز در بهبود تروما (نوعی آسیب جسمی یا روحی) کمک کند.

موسیقی می‌تواند بر تولید هورمون‌های مختلف در بدن تأثیر بگذارد. آن می‌تواند تولید ایمونوگلوبولین IGA را افزایش دهد که این هورمون مسئول ایمنی مخاطی (سرماخوردگی، آنفولانزا، و ویروس‌های دیگر) است و گوش دادن به موسیقی لذت‌بخش تولید این هورمون را افزایش می‌دهد. موسیقی هم‌چنین به تقویت تولید NK یا سلول‌های کشنده‌ی طبیعی (که ازنظر بالینی به‌عنوان سلول‌های t شناخته می‌شوند) کمک می‌کند تا از سیستم ایمنی محافظت کند.

علاوه بر این، موسیقی برای کنترل بهتر استرس، سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد. کورتیزول یک سیستم هشداری است که به‌صورت طبیعی ساخته می‌شود و برای مقابله با شرایط مختلف حیاتی است.

کورتیزول با کنترل کردن استفاده‌ی بدن از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها، خلق‌وخو، انگیزه و ترس شمارا کنترل می‌کند. التهاب را پایین نگه می‌دارد و فشارخون را تنظیم می‌کند، قند خون را افزایش می‌دهد، چرخه‌ی خواب_ بیداری را کنترل می‌کند و انرژی را افزایش می‌دهد.

همه‌ی این موارد به شما کمک می‌کند تا استرس خود را کنترل کرده و تعادل خود را پس از یک تجربه‌ی پر استرس حفظ کنید. وقتی سطح کورتیزول بیش‌ازحد بالا می‌رود، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند اضطراب، افسردگی سردرد، بیماری‌های قلبی، مشکلات حافظه و تمرکز، مشکلات گوارشی، مشکل خواب و افزایش وزن شود. موسیقی واقعاً یک‌راه حل ایده آل است.

 برگرفته از کتاب قدرت شفا بخش موسیقی 

ما قبلا در مورد کتاب مطلبی را منتشر کرده‌ایم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *