راه خوشبختی شما، وظیفه شما است فلسفه خوشبختی دراین کتاب عالی توضیح داده شده است - نشر پیله

خوشبختی شما، وظیفه شما است

فتح خوشبختی
Rate this post

فکر کردن برای خودتان، همیشه آسان نیست: در بسیاری از مواقع، مواجهه با نیازها، علاقه‌­ها، باورها و امیال، می تواند راحت نباشد. اما از نظر راسل، این همان مسیر خوشبختی است.

دستیابی به خوشبختی، بزرگ ترین تلاش زندگی ما است. با این وجود، ما اغلب با آن مثل محصول جانبی چیزهای دیگر که انجام می­‌دهیم، رفتار می­‌کنیم. از قبیل کار، ازدواج، خانواده و خرید. در حالی که این گونه نیست: خوشبختی، جوهر آن چیزی است که ما تلاش می­‌کنیم تا باشیم.

اگر شما عقایدتان را تغییر ندهید، زندگی شما برای همیشه به این شکل باقی خواهد بود. آیا این خبر خوبی است؟

مسیری برای کسب دانش، به سبک برتراند راسل: ما چیزها را تجربه کرده، آنها را به ساده­‌ترین شکل خود، تجزیه می­‌کنیم، در مورد آنها نظرهایی می­‌دهیم و آن نظرها را به دیدگاهی در مورد خودمان و جایگاه‌­مان در جهان، تبدیل می­‌کنیم.

اگر فکر می­‌کنید که همه، این کار را انجام می‌­دهند، هم حق با شما است و هم نیست. ما همه از تجربه­‌های خود درس می گیریم، اما به ندرت، از راه اندیشیدن در مورد آن تجارب.

امروزه عقاید ما، توسط سیاست­مداران، رسانه‌­های جمعی و عوام­فریبان خواهان رهبری، به شکل لقمه­‌های غیرقابل­ هضمی به ما خورانده می‌­شوند. اما راسل دلسردی و لذت ناشی از خواندن کتاب­‌های خود را، اغلب به خود ما واگذار می‌­کند.

فتح خوشبختی

او چیزهایی را مطرح می­‌کند که فکر می­‌کند، حقایق اولیه هستند: اینکه، ما نباید به یک خدا متکی باشیم تا چیزها را برای ما مرتب کند ( اگر هم مرتب کند، مطمئناً به شکلی نخواهد بود که خوشبختی شخصی ما را ارتقاء دهد).

اینکه، بسیاری از اصولی که ما با آنها بزرگ می­‌شویم، طراحی نگردیده­اند که ما را خوشبخت کنند، و اینکه، ما همه قابلیت خوشبخت شدن را داریم ، اما از راه عمل کردن، نه اینکه منتظر باشیم تا خوشبختی را به سمت ما پرتاب کنند.

کتاب راسل، مملو از چالش های او، در برابر وضعیت موجود است: اینکه ما چگونه کار می‌کنیم، چگونه به رقابت پاسخ می­‌دهیم و چگونه مسائل جنسی را یاد گرفته و در مورد آنها فکر می­‌کنیم، تمامی اینها، به گفته او، اگر ما قصد داریم که خودمان را خوشبخت‌­تر و شادتر کنیم، اساساً اشتباه هستند.

اما، خود این فرایند که ما چگونه خود را خوشبخت می­‌پنداریم، برای ما خیلی بیگانه است. ما عادت داریم که خوشبختی را با پول بخریم، دارو مصرف می­کنیم که شاد باشیم، یا مشروب می­خوریم که شاد باشیم. حتی اگر اثری هم نداشته باشند،، باز مطمئناً، نهایت تلاش خود را در مورد آن سه، انجام می­‌دهیم.

برای اینکه به نصیحت او گوش کرده باشیم، دو چیز را باید بپذیریم. اول اینکه، پول و موفقیت یکی نیستند. البته، گفتن این مسئله برای راسل که وارث مقام کنت بود، معلم خانگی داشت و به عنوان بزرگ‌ترین فیلسوف قرن بیستم مورد تشویق قرار گرفت، آسان است. اما، او هیچگاه از عقیده خود برنگشت و ثروتمند هم نبود.

دوم اینکه، احتمال خطا همیشه هست، لیکن زمانی که اشتباه کردید، این وظیفه شما است که طرز فکر و طرز عمل خود را تغییر دهید، طوری که بتوانید شادی خود و افراد پیرامون خود را به حداکثر برسانید. این پیدا کردن تمام پاسخ ها نبود که باعث لذت راسل می­‌شد، بلکه پرسیدن سخت‌­ترین سوال ها بود.

خوشبختی که با ارزش­‌ترین ویژگی زندگی ماست، به آسانی یا به عنوان یک حق، در اختیار ما قرار نمی­‌گیرد. راسل به ما نشان می­‌دهد که چگونه می­توان آن را بدست آورد. برای اینکه نتیجه ای از این کتاب نصیب­تان شود، باید آماده باشید تا همه چیز و هر چیزی را در مورد خودتان تغییر دهید. آیا آماده هستید؟

شعر مورد علاقه راسل در انجیل، ʼ تو نباید در انجام کار بد ، از جمع پیروی کنیʽ، نشان می­دهد که او علاقه دارد، خودش تصمیمات خودش را بگیرد. آیا چیزی هست که شما آنرا فقط بخاطر اینکه دیگران آن را انجام می­دهند، انجام ­دهید و اینکار شما را ناراحت ­سازد؟ پس، اکنون موقع آن است که آن را کنار بگذارید.

برگرفته از کتاب فتح خوشبختی

نوشته‌ی تیم فیلیپس / ترجمه‌ی رضابابازاده

74000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *