ذکر مواردی از بی‌خردی که در تاریخ بی خردی اتفاق افتاده را ذکر می کنیم - نشر پیله

ذکر مواردی از بی‌خردی

کتاب در ستایش شکاکیت
1/5 - (1 امتیاز)

بی‌خردی

بگذارید مواردی از بی‌خردی رایج در بین رهبران مذهبی مسیحی را از زمان پیدایش علم ذکر کنم و بعد راجع به این‌که آیا بقیه افراد بهتر از آن‌ها بودند، پرس و جو کنیم.

وقتی بنجامین فرانکلین برق‌گیر را اختراع کرد، رهبران مسیحی هم در انگلستان و هم در آمریکا با حمایت پرشور جورج سوم، آن را به عنوان اقدامی ضد دین برای نابودی خواست خدا، محکوم کردند زیرا همان طور که همه افراد درست اندیش نیز اعتقاد داشتند، صاعقه از طرف خدا مجازاتی برای بی‌اعتنایی به دین و یا گناهان کبیره دیگر، قلمداد می‌شد، و این‌که صاعقه به پرهیزگاران برخورد نمی‌کند.

بنابراین اگر خدا بخواهد صاعقه به فردی اصابت کند، بنجامین فرانکلین نباید مانع خواست خدا شود. در واقع، اگر این کار را بکند، راه فرار را برای مجرمین باز کرده است. و اگرحرف دکتر پرایس معروف را قبول داشته باشیم خدا از پس هر کاری بر می آید.

از آن جایی که برقگیر موجب بی‌اثر شدن صاعقه شده بود، زمانی که زلزله ایالت ماساچوست را لرزاند، دکتر پرایس از آن به عنوان خشم خداوند به برقگیر‌ها تعبیر کرد.

در سخنرانی که او در این مورد ایراد کرد، گفت” اگرچه این برقگیرها در بوستون بیشتر از هر جای دیگری نصب شده است، ولی به نظر می‌رسد این شهر به طرز وحشتناکی لرزیده است.

از دست پرقدرت خداوند هیچ راه فراری نیست. ” با این وجود، ظاهرا خداوند امیدی به نجات بوستون از بدی هایش نداشت، زیرا اگرچه برقگیرها به سرعت مورد استفاده قرار گرفت، زلزله در ماساچوست به ندرت رخ می‌داد.

با این وجود، عقیده دکتر پرایس مورد پذیرش یکی از افراد بانفوذ هند بود. زمانی که چند زلزله قدرتمند هندوستان را لرزاند، ماهاتما گاندی به صورت جدی به هم وطنان خودش هشدار داد که این فجایع به دلیل گناهانشان بر آن‌ها نازل شده.

حتی در سرزمین مادری من این باور هنوز وجود دارد. در خلال جنگ آخر دولت بریتانیا، تلاش کرد که تولید مواد غذایی را در کشورش رونق دهد. در سال 1916، وقتی اوضاع خوب پیش نمی‌رفت، یک رهبر مذهبی اسکاتلندی در نامه‌ای به روزنامه گفت علت شکست نظامی به این خاطر بوده که با تصویب دولت، سیب زمینی‌ها در روز یکشنبه کشت شده، با این حال خطر رفع شدبه دلیل این‌که آلمانی ها نه فقط از یک فرمان، بلکه از ده فرمان سرپیچی کرده بودند.

گاهی اوقات اگر قرار باشد حرف‌های انسان‌های با تقوا را بپذیریم، نعمات خداوند هم به شکل جالب توجهی گزینشی و نه برای همه، هستند. روزی کشیشی به نام تاپ لیدی از یک کشیش خانه نقل مکان کرد، یک هفته بعد از جابه جایی، جایی که قبلا در آن ساکن بود، آتش گرفت و خسارت های زیادی را به کشیشی که تازه در آن ساکن شده بود، وارد کرد.

پس از آن تاپ لیدی خدا راشکر کرد ولی آن چه که کشیش تازه وارد انجام داد، برکسی معلوم نیست. بارو در کتاب ” انجیل در اسپانیا” نوشت که چگونه بدون هیچ گونه حادثه ناگواری توانست از گردنه کوهی که پر از راهزن بود، عبور کند. با این حال، گروه بعدی هنگام عبور از آن کوه مورد هجوم و غارت راهزنان قرار گرفتند و برخی از آن‌ها به قتل رسیدند و وقتی بارو از این خبر مطلع شد، مانند تاپ لیدی خدا را شکر کرد.

اگرچه در کتاب‌های درسی مان در مورد ستاره شناسی کوپرنیکی به ما آموزش داده اند، اما این نظریه به دین و اصول اخلاقی مان راه نیافته و هنوز به از بین بردن اعتقاد به ستاره شناسی موفق نبوده.

چیزهایی که گناه شمرده می‌شوند، به اندازه آنهایی که گناه نیستند، مرا حیران می کنند. وقتی انجمن حمایت منع حیوان آزاری از پاپ طلب کمک و حمایت کرد، او امتناع کرد به دلیل این‌که انسان‌ها هیچ وظیفه‌ای در قبال حیوانات ندارند و آزار و اذیت حیوانات، معصیت نیست. و این به خاطر این است که حیوانات فاقد روح هستند. از طرف دیگر، هنگامی که همسر مردی فوت می‌کند، ازدواج با خواهر او عملی ناپسند و رذیلانه است.

حتی اگر هر دو میل و رضایت به ازدواج باهم را داشته باشند. و این به این دلیل نیست که ممکن است آن ازدواج به بدبختی منجر شود، بلکه به دلیل وجود نص صریح آن در انجیل است.

رستاخیز بدن که بندی را در اعتقادنامه رسولان به خود اختصاص داده است، عقیده متعصبانه ایست که مسائل مختلف و عجیب غریبی در پی دارد. نویسنده‌ای نه چندان قدیمی روشی بدیع برای محاسبه کردن پایان دنیا داشت. او این گونه استدلال می کند که به اندازه کافی از عناصر ضروری بدن هر انسان باید وجود داشته باشد تا شرایط و الزامات آخرین روز دنیا(روز قیامت) بر هر کسی فراهم شود.

اگر میزان مواد خام موجود را دقیق محاسبه کنیم، در یک تاریخ مشخصی همه این مواد پایان می‌پذیرد و آن روز پایان دنیاست چون اگر غیر از این باشد، رستاخیز بدن غیر ممکن است. این نویسنده زمان دقیق راهم به دست آورده بود ولی من متأسفانه تاریخش را فراموش کرده ام ولی به نظرم خیلی هم دور نیست.

ما بیشتر درباره این مطلب در این برگه مطلبی را منتشر کرده‌ایم

برگرفته از کتاب در ستایش شکاکیت

42000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *