مرده
توماس آکویناس، فیلسوف رسمی کلیسای کاتولیک به تفصیل و جدیت یک مسأله مهم را مورد بحث قرار داد. مسألهای که من شک دارم عالمین الهیات مدرن به آن اعتنایی نکنند. او آدم خواری را تصور می کند که غیر از گوشت انسان چیز دیگری نخورده است. و قبل از او، پدر و مادرش نیز همین میل را داشتهاند. هر جزیی از بدنش به شخص دیگری تعلق دارد. نمیتوانیم فرض کنیم همه آنهایی که خوراک آدمخواران میشوند، به صورت ناقص تمام مراحل ابدیت را طی کنند. اما اگر این گونه نباشد، چه چیزی برای آدمخواران باقی میماند؟چگونه باید در آتش جهنم بسوزد اگرهمه اجزای بدنش به صاحبان اصلی خود برگردند؟.
در این رابطه، کلیسای ارتدکس مخالفت عجیبی با مرده سوزی دارد که به نظر میرسد نوعی شناخت ناقص از قدرت مطلق خدا را نشان می دهد. اعتقاد بر این است که جمع کردن تکههای بدنی که سوزانده میشود، برای خدا به مراتب از بدنی که زیر خاک دفن و به کرم تبدیل میشود، سخت تر است. بدون شک جمع کردن ذرات معلق در هواو بیاثر کردن سوختن، تا حدی سخت و طاقت فرساست. اما به طور حتم، محال پنداشتن چنین کاری برای خدا کفر محسوب میشود. من به این نتیجه رسیده ام که اعتراض به مرده سوزی دال بر الحاد است. اما شک دارم که نظرم برای ارتودوکس اهمیتی داشته باشد.
کلیسای کاتولیک رفته رفته و با بیمیلی مجوز کالبد شکافی اجساد را در خصوص تحقیقات پزشکی صادر کرد. وسالیوس پزشک دربار امپراطوری چارلز پنجم، بنیانگذار کالبدشکافی بود. تبحر او در زمینه پزشکی امپراطور را بر آن داشت تا از او حمایت کند، اما بعد از مرگ امپراطور، او به دردسر افتاد. گفته شده جسدی که او در حال کالبد شکافی بود، زیر تیغ جراحی علائم حیاتی نشان داد و او متهم به قتل گردید. پادشاه فیلیپ دوم، دادگاه تفتیش عقاید را متقاعد کرد که در این خصوص حکمی خفیف صادر کند و فقط او به زیارتی به سرزمین مقدس محکوم شد. در راه بازگشت، کشتی او غرق شد و او به هلاکت رسید. تا قرن ها بعد دانشجویان پزشکی در دانشگاه رم، فقط مجاز به جراحی روی مانکنهایی بودند که اندامهای جنسی شان برداشته شده بود.
قداست اجساد اعتقادی متداول است، که در میان مصریان به افراط کشیده شده، تا جایی که منجر به مومیایی کردن اجساد شده است. هنوز هم این رسم درچین به قوت خودش باقی است. یک جراح فرانسوی که توسط چینیها برا ی تدریس پزشکی استخدام شده بود، نقل میکند درخواست او مبنی بر در اختیار داشتن جنازه برای کالبد شکافی با افتخار مورد استقبال قرار گرفت. ولی به او اطمینان داده بودند که به جای جنازه میتوانست تعداد بیشماری از مجرمین زنده را در اختیار داشته باشد اعتراض او به این گزینه برای کارفرمایان چینی، غیر قابل درک بود.
ما بیشتر اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم.
برگرفته از کتاب در ستایش شکاکیت