یکی از حوزههای مهمی که اندیشه اسپیواک در آن مورد اقبال قرار گرفته، مطالعات فمینیستی است. اسپیواک در مقاله خود به خطرات فمینیسمی اشاره میکند که نسبت به تفاوتهای بین نیازهای زنان جهان اول (یعنی آنهایی که از کشورهای ثروتمند هستند) و زنان ملتهای در حال توسعه غافل است. اسپیواک خاطرنشان میکند: «به وضوح، اگر شما فقیر، سیاهپوست و زن باشید، به سه شیوه میتوانید آن را بهدست بیاورید».
اسپیواک
اگرچه این اندیشه در مقاله «آیا فرودست میتواند سخن بگوید؟» تنها بهطور خلاصه مورد اشاره قرار میگیرد، در تحقیقات بعدی او اهمیت فزایندهای پیدا میکند.
دغدغه ضد ذاتگرایی و ذاتگرایی استراتژیک اسپیواک از سوی محققان فمینیست در آثاری مانند مجموعه مقالات تبارشناسیهای فمینیستی، میراثهای استعماری، آیندههای دموکراتیک (1997) مورد توجه قرار گرفته است.
همانند مقاله اسپیواک، جکووی الکساندر و چاندرا تالپاده موهانتی در این کتاب میگویند که نباید تجربیات زنان سفیدپوست طبقه متوسط بر پروژه فمینیسم تحمیل شود. بلکه، آنها خواستار «فمینیسم فراملی» هستند که مروج «نوعی تفکر درباره زنان در زمینههای مشابه در سراسر جهان، در فضاهای مختلف جغرافیایی ، و نه همه زنان در سراسر جهان» باشد.
همانگونه که دوبوار اشاره میکند، اگر ما زن بهدنیا نمیآییم بلکه یاد میگیریم که زن باشیم، باید بدانیم که این امر در مناطق مختلف بهشکلهای متفاوت انجام میشود و نقد فمینیستی باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشد. برای مثال، فهم زن بنگالی از خود بهمثابه یک زن ممکن است با فهم زن در غرب متفاوت باشد، و بنابراین راهحلهایی که برای رهایی آنها پیشنهاد میشود باید متناسب با هر زمینه خاص باشد.
جودیت باتلر منتقد برجسته فمینیست در کتاب راهگشای خود بهنام بدنهایی که تبدیل به مسأله میشوند: در باب محدودیتهای گفتمانی «سکس» (1993) بهطور مستقیم از اندیشههای اسپیواک استفاده میکند. این کتاب با بخشی از مصاحبه با اسپیواک شروع میشود و به نقل از او درباره رویکرد واسازی سخن میگوید.
باتلر با نگاه کردن به نقش قدرت در برساخت جنسیت از روشهای اسپیواک بهعنوان شالوده تلاشهای خود برای ارزیابی مجدد تفاوت جنسی استفاده میکند. باتلر پیشنهاد میکند که «بهطور موقت… هویتی ایجاد کنیم و در عین حال… این مقوله را بهمنزله محل مجادله دائمی سیاسی باز کنیم».
باتلر در اینجا خواهان استفاده از ذاتگرایی استراتژیک اسپیواک بهعنوان راه رسیدن به هدف سیاسی و راه تبدیل هویتهای جنسیتی به موضوعی سیاسی برای بحث است. بدینترتیب، باتلر امیدوار است که دغدغههای جنسیتی را به حوزه عمومی وارد کند.
در این زمینه: اسپیواک و فرودستان
برگرفته از کتاب تحلیلی در باب آیا فرودست می تواند سخن بگوید