کاربرد الهیات فمینیستی در فمینیسم که به باور بسیاری از پژوهشگران فمینیست - نشر پیله

کاربرد الهیات فمینیستی در فمینیسم

کتاب اسطوره سوفیا
Rate this post

الهیات فمینیستی

بی شک زنان به طور تقریبی نیمی از جمعیت جهان را در طول تاریخ تشکیل داده‌اند. با این حال، در بیشتر دوره‌های تاریخی و در مناطق مختلف، تحت تاثیر فرهنگ مردسالانه، توانایی حضور و مشارکت فعالانه همچون مردان از آنها گرفته شده است.

در دهه‌های اخیر، زنان درصدد احیای حقوق خود در عرصه‌های مختلف برآمدند. شاید بتوان بیشترین فعالیت آنها را در حوزه‌ی سیاست، جامعه و اقتصاد یافت، اما در سایر زمینه‌ها نیز به ارائه‌ی دیدگاه‌های خود پرداختند. بدین ترتیب، زنان جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ی خود را با موانع بسیاری که بر سر راه آنها قرار داشت، آغاز کردند.

از سوی دیگر، دین یکی از عوامل تعیین کننده‌ی چگونگی و محدوده‌ی فعالیت انسان‌ها دانسته می‌شود. به این دلیل است که به باور بسیاری از پژوهشگران فمینیست، دین به مثابه یکی از ابزار مهم برای سلطه بر زنان در نظر گرفته می‌شود.

در نتیجه، برای پایان بخشیدن به این سرکوب‌گری دین‌مدارانه، باید هرچه سریع‌تر با آگاهی بخشی، زنان را از سیطره‌ی دین رهایی بخشید تا بتوانند بدون هیچ قانون مذهبی، استعداد‌های خود را در زمینه‌های مختلف به ویژه، در مسائلی که دین آنها را نهی کرده است، شکوفا سازند.

با این حال، برخی دیگر از پژوهشگران با یادآوری این موضوع که بسیاری از زنان مومن نسبت به دین خود دلبستگی دارند، کوشش کردند تا از دین به عنوان ابزاری جهت ارتقاء جایگاه زنان بهره ببرند که بابی برای شروع مطالعات در الهیات فمینیستی گشوده شد.

در این فصل، پس از بررسی تاریخ شکل‌گیری این تفکر، به مباحث مهم این حوزه، یعنی روش، تجارب دینی زنانه و ادبیات دینی زنانه‌نگر پرداخته می‌شود.

ما بیشتر اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب اسطوره سوفیا

ناموجود
قیمت اصلی 53200تومان بود.قیمت فعلی 48000تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *