زندگی‌نامه و بیوگرافی کارسون مک کولرز تمام دوران جوانی اش را با رنج و بیماری - نشر پیله

بیوگرافی کارسون مک کولرز

کارسون مک کولرز
Rate this post

کارسون مک کولرز

کارسون مک­ کولرز نویسنده­­ی آمریکایی که تمام دوران جوانی­اش را با رنج و بیماری سپری کرد، حامل سنتی از  ادبیات آمریکاست که اکثرا آن را با ویلیام فاکنر می ­شناسیم.

حلقه­ی ادبی رنسانس جنوب متشکل از نوابغی چون ویلیام فاکنر، فلانری اوکانر، ترومن کاپوتی و کارسون مک­ کولرز، با وفاداری به ایالات جنوبی آمریکا، حال و هوای آن شهرها را به ادبیات آورد؛ شهرهایی خلوت، در گذار از فضایی روستایی که هر کدام در آثار این نویسندگان تشخص ویژه یافت.

کارسون مک­ کولرز که خود متولد ویرجینیا بود، حال و هوایی گروتسک به داستان­ های جنوبی بخشید و با ترسیم فضاهایی نا آشنا و شخصیت­ هایی عجیب ­الخلقه، به عنوان یکی از مهم­ ترین نویسندگان سبک گوتیک جنوبی شناخته ­شد. نویسندگانی که با کشف جنون، زوال و نا امیدی، هر کدام در پی بازنمایی بخشی از شخصیت فرهنگی جنوب آمریکا بودند

تنهایی، ناتوانی در  برقراری ارتباط، احساس محرومیت، ضعف­ های رنج­ بار جسمانی و بیماری درون ­مایه های اصلی داستان ­های مک­ کولرز  است که با زندگی دردناک نویسنده هم­ سو هستند. ناتوانی ­های جسمانی و بدن­ های کج و معوج در داستان­ های مک­ کولرز همگی نمود بیرونی تنهایی ­ها، طردشدگی­ ها، ضعف­ های روحی و عصیان ­ها است.

او  که از  پانزده ­سالگی با تب روماتیسم درگیر بود و در جوانی سکته  کرد و فلج شد و یک بار در اقدامی نا موفق تصمیم به خودکشی گرفت، جوهر تمام رنج ­ها را نوشت و زمانی که همسر دومش او را به یک خودکشی مشترک دعوت کرد، دومین اقدام به مرگ را  تنها به شوق نوشتن رد کرد و  از  او  گریخت.

از  آثار او  اقتباس­ های سینمایی و تئاتری بسیاری شده که شاید موفق­ ترین آن اقتباس ادوارد آلبی از رمان قصیده ­ی کافه ­ی غم باشد که صد و  بیست و سه بار در برادوی به روی صحنه رفت.

زمانی که مک­ کولرز در سن پنجاه سالگی بعد از تحمل سرطان سینه، بر  اثر سکته ­ی مغزی درگذشت، در حال نوشتن زندگی ­نامه­ ی خودش بود که نیمه ­تمام ماند. هر چند این زندگی­ نامه ناتمام ماند، با کشف رگه­ های اتوبیوگرافیک در داستان ­های او می ­توان دریافت که او در اکثر مواقع خودش را می­ نوشته و شاید دلیل اینکه این چنین در ساختن تصویر رنج موفق بوده، همین نگارش صادقانه و جسورانه است. در بخشی از اتوبیگرافی نا تمام مک­ کولرز می­ خوانیم:

«این همیشه یکی از بزرگترین ترس ­های یک نویسنده است: داستان ­ها از کجا می ­آیند؟ چه حادثه­ ای، چه قصه ­ی کوچکی در زندگی زنجیره ­ی خلق یک اثر را آغاز می­ کند؟ یک بار داستانی نوشتم درباره­ ی نویسنده ­ای که دیگر قادر به نوشتن نیست و زمانی که دوستم تنسی ویلیامز آن را خواند، گفت: چطور جرات کردی چنین داستانی بنویسی؟ این وحشتناک ­ترین قصه ­ای بود که خواندم و من درست زمانی این داستان را نوشته­ بودم که در همین ناتوانی غرق شده­ بودم.»

برگرفته از کتاب ساکن موقتی

ادبیات داستانی

کتاب ساکن موقتی

41000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *