زندگی‌نامه و بیوگرافی بانو مارگارت مید جایزه‌های بسیاری در طول عمر مارگارت مید - نشر پیله

بیوگرافی بانو مارگارت مید

مارگارت مید
1/5 - (1 امتیاز)

مارگارت مید متولد 16 دسامبر 1901 – متوفی به تاریخ 15 نوامبر 1978 انسان‌شناس فرهنگی آمریکایی بود.

او برای پژوهش‌هایش دربارهٔ خانواده و پرورش کودکان در جامعه‌های مناطق جنوب اقیانوس آرام بسیار مشهور است و کتاب‌هایی همچون بلوغ در ساموآ ۱۹۲۸ و مراحل رشد در گینه نو ۱۹۳۰ را در همین زمینه نوشته‌است.

جایزه‌های بسیاری در طول عمر مارگارت مید به وی اهدا شده‌است.

او از سال ۱۹۴۰ به برنامه عملیِ انطباق رژیم غذایی و بهداشت روانی با تحولات فناوری مشغول شد و همان زمان تحقیقاتی درباره خصوصیات ملی گرایی مدرن انجام داد که همردیف کارهای  بود.

بعد از مرگ بندیکت، مدیریت حوزه پژوهش فرهنگ‌های معاصر دانشگاه کلمبیا بر عهده مید گذاشته شد.

او در سال ۱۹۶۵ مدیر موزه تاریخ طبیعی آمریکا شد و در سال ۱۹۷۶ ریاست انجمن پیشرفت علوم آمریکا به وی سپرده شد.

دکتر مارگارت مید مردم‌شناس فرهنگی پشنهاد می‌کند که جهان نیازمند مجموعه‌ای از نشانه‌ها و علایم بین‌المللی غیرمبهم است تا بتواند از سوی مردم ساکن کشورهای گوناگون با زبان‌های مختللف و حتی اعضای فرهنگ‌های ابتدایی به راحتی فهمیده شود.

اگر چنین شود انسان‌ها قادر به تحرک بیشتر در جهان خواهند بود. اگر چنین شود دیگر مسافران گرسنه و وحشت زده و سردرگم را که به کندی سفر خود را ادامه می‌دهند کمتر می‌توان دید. برخی از آثار دکتر مید عبارتند از :

-بلوغ در ساموآ 1928

-مراحل رشد در گینه نو 1930

-تغییر فرهنگ در یک قبیله هندی 1932

-رفتار و روابط جنسی در سه جامعه بدوی 1935

-مذکر ومونث 1949

-زندگی جدید برای قدیمی تر ها :تغییرات فرهنگی در مانوس1928-1953

-مردم ومکان ها 1959؛کتابی برای مخاطبان جوان تر

زندگی شخصی

مارگارت مید اولین فرزند از خانواده ای با پنج فرزند بود .وی در فیلادلفیا گام به هستی نهاد ودر پنسیلوانیا رشد ونمو یافت .

پدرش ادوارد شروود مید، استاد رشته مالی دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا بود و مادرش امیلی مید یک فعال اجتماعی بود که به مطالعه مهاجران ایتالیایی پرداخت.

خواهرش کاترین در سن نه ماهگی در گذشت و این ضربه سختی برای مید به حساب می آمد به‌طوری که تا سال‌ها پس از این اتفاق او کماکان یاد خواهر را در ذهن داشت .

خانواده وی مرتبا در حال تغییر مکان بودند از این رو مادر بزرگش مدیریت ادامه تحصیل وی را عهده دار شد و در سن یازده سالگی او را در مدرسه باکینگهام ثبت نام کرد.

به‌خاطر تولد در خانواده ای با بینش های متفاوت مذهبی او درباره مذهب که بیشتر از همه تحت تاثیر قرار میدادش یعنی مسیحیت به تحقیق وتفحس پرداخت.

از این رو وی در سال 1919 بمدت یکسال در دانشگاه دیپاو و پس از آن کالج بارنارد به تحصیل پرداخت و در آنجا با رشته انسان شناسی آشنا شد .

مید در سال 1923 مدرک کارشناسی خود را از بارنارد دریافت کرد و از آنجا کارکردن با اساتید روث بندیکت و فرانتز بوس را در دانشگاه کلمبیا آغاز کرده و  در سال 1924 موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد شد .

مید در سال 1925 برای تحقیقات میدانی به ساموآ سفر کرد.در سال 1926 به عنوان کتابدار به عضویت موزه تاریخ طبیعی آمریکا  در نیویورک در آمد . وی در سال 1929 موفق به اخذ مدرک دکتری از دانشگاه کلمبیا شد.

خانم مید سه بار ازدواج کرد :یکبار پس از یک دوره نامزدی 6 ساله با شوهر آمریکایی خود لوثر کرسمن ، یک دانشجوی رشته الهیات که بعدها اوهم تبدیل به یک انسان‌شناس شد.

در سال1925 و زمانی که در ساموآ بود وی به هنگام سفر با یک قایق با  رو فورچون آشنا شد یک نیوزلندی که برای ادامه تحصیل در رشته روان‌شناسی به سمت کمبریج انگلستان می رفت. آنها در سال 1928 ازدواج کردند .

آخرین و ماندگارترین ازدواج مید 1936-1950 انسان‌شناس بریتانیایی گرگوری بَتیسون بود حاصل این ازدواج یک دختر به‌نام ماری کاترین بتیسون بود که او نیز یک انسان‌شناس است.

انسان شناسی

کتاب بلوغ در ساموآ

118000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *