نقش ریاضیات در زندگی ، تا آنجا که می توانید بفهمید باید ریاضی یاد بگیرید - نشر پیله

نقش ریاضیات در زندگی

کتاب هنر فلسفه پردازی
Rate this post

ریاضیات و زندگی

اگر می خواهید جهان را  از نظر تئوریک بفهمید، تا آنجا که می توانید بفهمید باید ریاضی یاد بگیرید. اگر علایق شما کاربردی هستند و شما می خواهید دنیا را تغییر دهید، خواه برای منفعت خودتان یا بشریت می توانید بدون یادگیری ریاضیات فراوان به موفقیت زیادی بر اساس کار پیشینیان خود برسید.

اما جامعه ای که خود را محدود به چنین کارهایی می کند، به یک معنا، تنها مانند زالو  بر روی آنچه افتاده که  قبلاً کشف شده است. این ممکن است در تاریخ رادیو مشخص باشد. تقریباً 100 سال پیش فارادی آزمایش های مبتکرانه ای در مورد الکترومغناطیس انجام داد، اما به خاطر اینکه ریاضیات نمی دانست، نتوانست فرضیه های کاملاً جامع برای توضیح نتایج خود ارائه دهد.

سپس کلارک ماکسول آمد که آن شخص آزمایشگر نبود اما در عوض ریاضیدانی درجه یک بود. او از آزمایش های فارادی دریافت که باید امواج الکترومغناطیسی وجود داشته باشد و آن نور از امواج الکترومغناطیسی تشکیل شده  ودارای فرکانس هایی است که چشم ها به آن حساس هستند.

برای او این تئوری ناب بود. کارهای او متعلق به دهه 70 است. حدود 20 سال پیش از زمان او و یا کمتر، یک فیزیکدان آلمانی به نام هرتز که هم ریاضیدان بود و هم یک آزمایشگر، تصمیم گرفت تئوری ماکسول را بطور عملی تست کند و دستگاهی اختراع كرد كه با آن می توانست امواج الکترومغناطیسی تولید کند. او نشان داد که آنها با سرعت نور سفر می کردند و دارای تمام خواصی بودند که ماکسول گفته بود باید داشته باشند.

در نهایت مارکونی آمد و چیزی را که هرتز اختراع کرده بود را به گونه ای که  می تواند در خارج از آزمایشگاه استفاده شوند را عرضه کرد. زیرا این امواج هرتز است که در رادیو به کار می روند. این پیشرفت کلی تحسین برانگیز، تعامل آزمایش و تئوری را نشان می دهد که پیشرفت آن به علم بستگی دارد.

سرانجام، ریاضیات به کسانی کمک می کند که قدرت درک آن را دارند و از آن  لذت های فراوانی می برند که هیچ اخلاق گرایی نمی تواند نسبت به آن اعتراض کند. در دستکاری واقعی نمادها همان لذت وجود دارد که  افراد در شطرنج می یابند، اما مفید بوده و صرفاً یک بازی نیست. در مفهوم درک فرآیندهای طبیعی، قدرت تفکر انسان وجود دارد و در کار بهترین ریاضیدانان نوعی زیبایی واضح و شفاف حضور دارد که نشان می دهد، انسان در صورت رهایی از ناجوانمردی و وحشیگری، از بردگی گرفته تا وجود خودش، چه می تواند به دست آورد.

مابیشتر در این برگه مطلبی را در این رابطه منتشر کرده ایم.

برگرفته از کتاب هنر فلسفه پردازی

51000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *