بخشی از داستان بازگشت به خانه اثري متفاوت از نويسننده اي بنام ديو كنچر - نشر پیله

بخشی از داستان بازگشت به خانه

بازگشت به خانه
Rate this post

در ماشین می­‌نشینم

فرمان را با حس ناخوشایند ترس و اضطراب می­گیرم. می‌ترسم اگر رهایش کنم از کنترل خارج شود. نمای من از شیشه جلو باعث می­‌شود احساس کنم آهنربایی که به طور ناگهانی بین قطب­‌هایش می­چرخد مرا به سمت خود می­‌کشد.

در یک لحظه، خاطرات ناخوشایند از زندگی در خانه­ای که اینقدر از من دور شده، دفع می‌شود. سپس افکار دوست داشتنی در مرحله بعدی می­رسند، مرا به سمت چیز مثبتی سوق می­‌دهند. نسیم از پنجره باز می­وزد و برچسب صورتی را که روی چمدان من نصب شده به رقص وادار می‌کند. این کتاب دیلون را که در زیر آن پنهان شده است نمایان می­‌کند. چند صفحه اول را ورق می­‌زنم، قبل از متن اصلی:

در جنگلی دو راه از هم جدا می‌شد و من آری – من – راهی را در پیش گرفتم که رهگذر کمتری داشت و تمامی تفاوت‌­ها در همین بود.

این ترغیبی است که من به آن نیاز دارم.

متشکرم دیلون تنها تصمیم در حال حاضر این است که به کدام راه می­روم. در چند روز گذشته همه چیز به جنوب رفته است. عنوان شمال به نظر می‌­رسد مانند یک تغییر خوش آمدید است. اما این جهت به تنهایی کافی نخواهد بود. این کار چیزی بیش از حمل من از ساحل جورجیا که در آن بزرگ شدم به دانا و مجارستان محل سکونت مشترک ما در ویرجینیا نیست. یک عامل غربی را به این تغییرات اضافه می­‌کنم. تعقیب انعکاس تابش خورشید همیشه ایده خوبی است.

بعد از گذشت چند ساعت در جاده­ای که کمتر سفر کردم، عدم آگاهی من از ضروریات، بنزین نزدم و مخزن سوخت در حال خالی شدن است و هجوم باران عاشقانه که بر روی شیشه جلو اتومبیل می­بارد این منظره مرا مبهوت می کند، در حالی که مرا سرزنش می­‌کند.

چگونه طبیعت  یک دوست مناسب را به راحتی پیدا می­‌کند؟ پشیمانی مرا از بین می­‌برد در حالی که مشغول رانندگی در این جاده های پشت کوه، به آن ارتباط روحانی متصل می­‌شوم. چراغ زرد چشمک زن جلوتر به من هشدار می‌­دهد تا سرعتم را کم کنم. حشرات قصد داشتند محل استراحت آخر خود را در سپر جلوی من قرار دهند.

کتاب بازگشت به خانه

فروشگاهی یکه و تنها در گوشه­ای از تقاطع قرار دارد. در اطرافش با مزارع احاطه شده و این نشان از موقعیت خوب دارد. با وجود چشم انداز خشک، این همان چیزی است که الان نیاز دارم. یک میان وعده و پر کردن بنزین تا بتوانم به راهم ادامه دهم.  به صورت غریزی من وقتی موتور را خاموش می‌­کنم به دنده ضربه می­زنم. اسکن پارکینگ کوچک دو وسیله نقلیه را آشکار می­‌کند و اعصاب من را آرام می­‌کند.

خرد شدن شن در زیر پاهای من و به دنبال آن یک ضربه محکم و ناگهانی به درب سمت راننده سکوت لحظه­‌ای ایجاد می کند. جیرجیرک برای ارزیابی ایمنی خودش ملودی را متوقف می‌­کند. این کلاس علوم هفتم را برایم یادآوری می­‌کند.

از هر یک از دانش آموزان خواسته شد گزارشی از یک حشره اختصاص داده شده را تهیه کنند، من جیرجیرک را انتخاب کردم. دیگران نسبت به این تکلیف اعتراض کردند. ولی من نه، این به معنای بازدید از مکان موردعلاقه من در شهر بود.

خانم پیکت کتابدار

دوست عزیزی بود، حتی اگر او آنقدر  پیر بود که مادربزرگ من باشد. او همه چیز را در مورد سیستم اعشار دهگان و اینکه چگونه به فروشگاه برويم و دقيقاً آنچه را كه جستجو مي­‌كردم پيدا كنم به من آموخت.

او این کار را با زیبایی و زیرکی پروانه­‌ای که از یک گلبرگ گل به دیگری حرکت می­‌کرد، انجام داد. هر یک از همکلاسی­‌هایم یک برگه داشتند اما برای من پنج تا بود. ذهن من با واقعیت­‌های جالب روبرو شد.

من نمی توانم به آنها کمک کنم اما می‌­توانستم آنها را با همه به اشتراک بگذارم. جهان مکان جالبی، پر از نگاره­‌های شگفت آور برای کشف بود. شاید من آنها را در خانه پیدا نکردم، اما این بدان معنا نیست که من متوقف می­‌شوم باید دنبال آنها در جاهای دیگر باشم.

من فرض کردم دیگران می­‌خواهند درباره آنها نیز یاد بگیرند. معلم ما خانم دیویس فکر می­‌کرد، او بعد از خواندن دو صفحه اول گزارش من در جلوی کلاس، مرا متوقف کرد. من این فرصت را داشتم که یک کنجکاوی جالب درباره جیر جیرک را به اشتراک بگذارم.

بر خلاف پروانه­‌ها­ و بسیاری از حشرات دیگر، آنها شفیره نمی­‌کنند. آنها در یک دوره زمانی کوتاه از یک حالت به حالت دیگر تبدیل می‌­شوند؛ بسیار شبیه انسان است. فکر می­‌کنم این کاری است که اکنون انجام می‌­دهم و حالا مرحله دیگری از زندگی من است.

ممکن است مسیری باشد که من به عنوان یک دختر جوان انتخاب کرده­ام، اما این خوب است، انتظارات تغییر می­‌کند. واقعیت جاده­ای است که در پشت سر حرکت می­‌کند بدون آنکه شما هرگز متوجه حضورش شوید.

پمپ بنزین خاموش می‌­شود و سیگنال مخزن من پر می‌­شود.  به نظر می­‌رسد امروز برای من مناسب است. مثل این است که من در جستجوی پاسخی هستم برای سؤالی که مرتبط با آن است.

من از درهای ورودی به داخل می­خیزم، امیدوارم که کلینت هری کثیف را روی من نگذارد.

“صبح بخیر، خانم.” در کمال تعجب من، او با لبخند و سلام خوشایندی مرا به طرف مغازه دعوت کرد.

“ببخشید من ورودی را پرداخت نکردم. امروز ذهن من کمی پریشان است. “بهتر است حقیقت کامل را در مکانی امن رها کنید.

کتاب بازگشت به خانه

“نگران نباشید. اعتماد زیادی در جامعه ما وجود دارد و علاوه بر این، هری هرکسی را که سعی می کند بدون پرداخت شهری، از شهر دور شود تعقیب می­‌کند” آیا من با استفاده از برخی زبان­های ناشناخته افکارم را صدا می کنم؟ “شوخی می کنم . . . درباره هری “ 

یک توله پاکوتاه کوچک در اتاق پشتی است.  صاحب خود را صدا می­کند که او می داند در حال آمدن است.  “این هری است. هری، ببین... “

“کلر” اسم کوچکم کافی است نیازی به ارائه اطلاعات بیشتر از حد ضروری نیست. حتی اگر او به نظر مهربان باشد و سگی شایان ستایش داشته باشد.

توجه من به دختر کوچکی که در یک سبد مواد غذایی نشسته است، همراه پدر و مادرش تغییر می­کند. پدر او با گلویش صدای ماشین در مسابقه فرمول یک را در می­آورد. لبخند بر چهره او، گواهی از شادی بی حد و حصررا دارد، چیزی است که من هرگز نمی­‌دانستم. حسادت و غم و اندوه به بیرون می­‌جوشید.

شما دختر داری؟

“چی؟” من با آرزوی دیرینه به دختر خیره شده­ام. ظاهرم سنم را بیش از چیزی که هست نشان می­‌دهد.

“نه” با پاسخ کوتاه خودم را تبرئه و فقط به کلینت پاسخ می­‌دهم.  من به سمت راهرو دورتر از او و واحد خانواده سعادتمند حرکت می­‌کنم.

من به پیشخوان برمی­‌گردم، هزینه گاز و لذت کوتاه مدت خود را پرداخت می­‌کنم.

“به کجا می­‌روید؟”چرا پاسخ به هر سؤالی امروز بسیار دشوار است؟

“به طور خاص هیچ جا” من پولم را روی پیشخوان می­‌کشم. این یک اعلام برای سریع‌­تر کردن معاملات است تا بتوانم سفر خود را به هیچ کجا تسریع کنم.

“آه ، نوع سرگردان، شما هستید؟” نگاهش به سمت من می­‌چرخد، حتی اگر به اسکناس بیست دلاری که هنوز بین ما وجود دارد خیره شوم این را حس می­‌کنم. “گاهی اوقات سرگردانی تنها راهی برای پیدا کردن مکان مورد نظر شماست” صدای پرداخت از صندوق پولش چیزی را در درون من بیدار می­‌کند.

او افزود: ” بهتر است چشمان خود را باز نگه دارید تا مبادا از پیدا کردن آن بلیط طلایی غافل شوید” او شکلات را به سمت من هل می­‌دهد و چشمک می­‎زند. “سفر بی خطر، کلر.” تغییرات درونم را جمع می­‌کنم، شکلات را می­‌گیرم و به سمت خروجی می‌­روم. “بیش تر از پنج تا وجود دارد”

“ببخشید؟” اگرچه اظهارات کلینت یک دعا است، به نظر نمی رسد آنها را نادیده بگیرم.

“بلیط های طلایی. بیش از پنج تا وجود دارد. اگر می­دانید کجا باید به دنبال آنها باشید، یک تعداد نامحدود در آنجاست “

لبخندی لب بسته می­کنم و از درون در را هل می­دهم. نیمه راه مکث می­کنم. صدای غژ غژ کردن چوب در زیر پاهایم در حافظه من بازتاب دارد. خیلی شبیه صدای قدم برداشتن من روی پله‌های اتاق زیر شیروانی که اکنون در گذشته من است.

ما بیشتر در برگه ای دیگر در مورد بخشی از  این کتاب مطلب گذاشته ایم

برگرفتهاز کتاب بازگشت به خانه

نوشته‌ی ديو كنچر / ترجمه‌ي زهرا صالحي

ادبیات داستانی

کتاب بازگشت به خانه

80000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *