بهخاطر داشته باشیم زیورآلاتی که روی لباسهای دوران سلوکیان و اشکانیان دیده میشوند خصوصیات متمایز یونانی دارند. این موضوع دربارهی حجاریهای ساسانیان،صادق است. تمام جزئیات این حجاریها عملاً از سنت یونانی گرفته شدهاند، موزهی ویکتوریا و آلبرت (لندن) و موزهی هنرهای تزیینی (پاریس) هر دو نمونهای از این پارچه را در اختیار دارند.
زیورآلات باستانی
حلقههای متصل بههم و همچنین حیوانات پیامرسانی که داخل آنها قرار دارند از همان نوع معمول هستند. شاخ و برگ تزیینی داخل حلقهها رد ضعیفی از تأثیر یونانی در خود دارد. در اروپا، طراحی پارچه با این خصوصیات بسیار محبوب شد. نه تنها این پارچهها از ایران صادر میشدند، بلکه بافت آنها در قرون بعدی در قسطنطنیه آغاز شد.
یکی از طرحهای شناختهشدهی ساسانی، «نقش فیل،» در مقبرهی شارلمانی در آخن کشف شده است. گفته میشود که این طرح در قرن دهم و زمانی که مقبرهی این پادشاه باز شد آنجا گذاشته شده است. کپی رنگی خوبی از این نقش فیل در موزهی ویکتوریا و آلبرت (لندن) وجود دارد. ساسانیان در سال ۶۴۲ میلادی توسط اعراب سرنگون شدند، اما هنر ساسانی از بین نرفت. حتی سلسلهی فاتح، عباسیان، تا اندازهای لباس شکستخوردگان را تقلید کردند.
به این ترتیب، هنر رمانتیک و زیبای پادشاهی ساسانی بر هنر دورهی اسلامی اثر گذاشته است. آن پادشاهان افسانهای پارسی، جمشید و رستم، فراموش نشدهاند و میتوان احساس کرد که حال و هوای هزار و یک شب از لباسهایی مانند آنچه بهرام گور و خسرو دوم بهتن میکردند دور نیست.
در این زمینه: زیورآلات مصری
برگرفته از کتاب تاریخ لباس در مصر بین النهرین و ایران باستان