از آنجا که هیچ جامعه‌ای فارغ از توتم‌ها و تابوهای ریشه‌دار فرهنگی بلوغ در ساموآ - نشر پیله

بلوغ در ساموآ

کتاب بلوغ در ساموآ
Rate this post

انسان های بدوی

از آنجا که هیچ جامعه‌ای فارغ از توتم‌ها و تابوهای ریشه‌دار فرهنگی نیست، این کتاب برای خوانندگان در هر ملیتی سودمند و جذاب خواهد بود. اشاره‌ی دقیق این کتاب به موانع و مشکلات پیش‌روی کودک ساموآیی در حال گذار از دوره‌ی کودکی به نوجوانی را می‌توان به عنوان الگوی جامع رشد کودک در جوامع کمترتوسعه‌یافته و بعضاً بدوی در نظر گرفت.

 توصیفات جدید از انسان‌های بدوی تصویری از فرهنگ آن‌ها را بر مبنای جنبه‌های متفاوت زندگی انسان ارائه می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توان ابداعات، اقتصاد محیط خانه، خانواده و سازمان سیاسی‌ آن‌ها و اعتقادات و اعمال مذهبی را مورد مطالعه قرار داد.

ما می‌کوشیم تا از طریق ارزیابی و مقایسه‌ی این داده‌ها و اطلاعاتی که رشد و پیشرفت آن‌ها را در اختیار ما می‌گذارد، تاریخ هر فرهنگ مشخص را تا آن‌جا که بتوانیم از نو ترسیم کنیم. حتی برخی انسان‌شناسان امیدوارند که مطالعات مقایسه‌ای، روند رشدی را که طی آن مسیر ارتقای فرهنگی اتفاق می‌افتد، تشریح کنند.

برای مخاطب غیرمتخصص، پیچیدگی‌ این مطالعات و رویکردهای خاصی که فرهنگ‌های بیگانه را ترسیم می‌کند، جذابیت دارد.

اگرچه، یک تعریف سیستماتیک از فعالیت‌های بشری، بینش مختصری از رویکردهای ذهنی افراد را در اختیار ما قرار می‌دهد، اعمال و افکار وی صرفاً در چارچوب توصیفاتی که از طریق فرهنگ نشان داده می‌شود، تعریف شده است. تفکر عقلانی درباره‌ی روابط دوستی و تعارضات او با سایر هم‌نوعانش هم از همین طریق معرفی می‌شود. اما قسمت شخصی زندگی افراد در توصیف سیستماتیک زندگی فرهنگی مردم محو می‌شود.

این تصویر به شکل کلکسیونی از قوانین و مقرراتی است که به ما می‌گویند: «بهتر است چگونه رفتار کنیم»، نه «چگونه باید رفتار کنیم»، استانداردسازی شده است؛ مثل قوانینی که مفهوم هنر را شرح می‌دهند و به راهی که توسط آن یک هنرمند ایده‌هایش را از زیبایی به حداکثر می‌رساند، کاری ندارند، مثل فهرستی از ابتکارات، نه راهی که توسط آن شخص بر مشکلات پیش‌رویش فائق می‌‌آید.

برگرفته از کتاب بلوغ در ساموآ

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *