این مسئله هنگامی که توئیتر توییتر رئیس جمهور ترامپ - نشر پیله

توییتر رئیس جمهور ترامپ

کتاب شبکه های اجتماعی و سیاست قدرت
Rate this post

توییتر ترامپ

این مسئله هنگامی که توئیتر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور ایالات متحده هفت شهروند ایالات متحده را بلاک کرد، در دادگاه منطقه جنوبی نیویورک مطرح شد. این بدان معنی بود که هفت حساب توییتر نمی‌توانند به توییت‌های ترامپ دسترسی پیدا کنند.

کسانی که با این رویه آشنا هستند می‌دانند که ترامپ با 63 میلیون پیرو خود روزانه از توییتر برای بیان تصمیمات و نظرات سیاسی استفاده می‌کند (می کرد).

در واقع، «شان اسپنسر» دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، به صراحت اظهار داشت که این توییت‌های رئیس جمهور ایالات متحده به عنوان بیانیه‌های رسمی در نظر گرفته می‌شود. حتی اگر توییتر یک مهمانی خصوصی است آیا بحث مجامع عمومی هنوز ادامه دارد؟

حقوقی که طبق قانون اساسی برای ما تضمین شده یا افقی است یا عمودی. حقوق با تأثیرات عمودی فقط در مورد دولت اعمال می‌شود، در حالی‌که حقوق افقی در مورد بازیگران خصوصی نیز اعمال می‌شود.

یکی از سوالات اساسی در هر کشور دارای حقوق عرفی این است: تا چه اندازه حقوق تضمین شده بر اساس قانون اساسی بر علیه بازیگران خصوصی قابل اجرا است؟

در اکثر کشورها، از جمله هند و ایالات متحده، حقوق، به استثنای چند مورد، فقط در برابر دولت یا در مواردی که احزاب وظایف دولت را انجام می‌دهند، قابل اجرا است.

اما شرایطی ممکن است وجود داشته باشد که حقوق نیز بصورت افقی، مستقیم یا غیرمستقیم اعمال شود.

در مورد توییت‌های رئیس جمهور ترامپ، دادگاه گفت که فضای تعاملی همراه هر توییت، یعنی اینکه افراد مجاز به اشتراک گذاری، نظر دادن و واکنش نشان دادن به توییت هستند، می‌تواند یک حکم یک گردهمایی یا انجمن را داشته باشد.

با این حال، حتی در اینجا مسئله اصلی این نبود که توییتر یک انجمن عمومی است یا نه، بلکه واقعیت این است که حق دسترسی یک شهروند به اطلاعات منتشر شده توسط دولت محدود شده بود. استدلال این است که ماهیت پلتفرم، بی‌ربط است. این ماهیت سخن است که مهم است و در حقیقت این یک سخنرانی دولتی است که اهمیت دارد.

به نظر من این نتیجه گیری کلیدی نیست. با در نظر گرفتن توییتر به عنوان یک تالار عمومی و محدودیت‌هایی که در قوانین آن وجود دارد مانند این که به یک کاربر اجازه بلاک کردن کاربر دیگر داده شده، دادگاه تاکید می‌کند که چگونه دستورالعمل‌های داخلی پلتفرم‌های خصوصی تابع اصول قانون اساسی هستند، به ویژه بعد از حق آزادی بیان.

حتی اگر حساب دونالد ترامپ خصوصی است و او آن را مانند هر کاربر شخصی دیگری اداره می‌کند، هنگامی که از پلتفرم برای انجام نقش‌هایی استفاده می‌شود که به عملکردهای عمومی مربوط است، به طور خودکار از یک حساب شخصی به یک حساب عمومی یا انجمن عمومی طراحی شده تبدیل می‌شود.

در هند نیز چندین مورد گزارش شده است که ابزارهای محدودساز در توییتر جلوی دیگران را می‌گیرد. «آپار گوپتا»، وکیل و متخصص سیاست‌های عمومی، توسط وزیر صنایع سنگین و بنگاههای عمومی، «بابل سوپریو» بلاک شد.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب شبکه های اجتماعی و سیاست قدرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *