ماکس وبر در مقام جامعه شناسماکس وبر در مقام جامعه‌شناس و مورّخ - نشر پیله

ماکس وبر در مقام جامعه شناس

کتاب ماکس وبر سیاستمدار فیلسوف و دانشمند
Rate this post

جامعه شناسی

ماکس وبر در مقام جامعه‌شناس و مورّخ همیشه در یادها خواهد ماند. موفقیت‌های علمی او در آثار بزرگش اندوخته شده است.

با او به روشن‌ترین آگاهی روش‌شناختی رسیدیم، همچنان که با کشف گالیله به چنین آگاهی‌ای رسیده بودیم. سهم او در فهم ما از پدیده‌های اجتماعی با سهم گالیله در فیزیک قابل مقایسه است.

پیروی از تفکر او سخت است؛ کار او با مفاهیم شاخه‌شاخه‌شدهٔ دقیق و گسترده، افراد زیادی را که از صعود به صخره بزرگ گرانیتی [یعنی کار با مفاهیم دقیق] واهمه داشتند تحت تأثیر قرار داده است.

تأثیرگذاری او در انگلستان، فرانسه، آلمان و به‌طورخاص در آمریکا شروع شده است. او جامعه‌شناسی را غرق در کلیات عوامانه‌، ابتذال‌های بی‌ارزش و گمانه‌زنی‌های احمقانه یافت و آن را به علم تجربی تبدیل کرد؛ او یک بار ‌گفت: «اغلب چیزهایی که به نام جامعه‌شناسی طرح می‌شود، دغل‌کاری است».

این تلاش‌های علمی متنوع که به‌طرز بسیار حیرت‌آوری سرشار از تجربه، دانش و روش هستند، در شخصیت ماکس وبر ادغام شده‌اند. او در حالی‌که همیشه دربارهٔ موضوعات کاری‌اش سخن می‌گفت اما تنها بااکراه دربارهٔ خودش صحبت می‌کرد.

او انسانی شریف، و به همین ­دلیل دانشمندی راستین بود. جهدِ علمی‌ او با اشتیاقی بی‌حدوحصر تداوم می‌یافت، امری که به‌آسانی کنترل نمی‌شد. تعدّی‌های زیادی به او شده بود که قادر به اصلاح و رفع آنها بود. قلب بزرگ او همه جا بود. سرسختیِ اخلاقی‌اش فارغ از تعصب باقی ­ماند.

تنها کسانی که او را می‌شناسند می‌توانند شخصیتش را به‌طور کامل حس کنند. اینکه فلسفه تمام وجوه کار او را دربرگرفته بود در کارش قابل تشخیص است، اگرچه به‌ندرت آن را به‌طور صریح ابراز می‌کرد.

برگرفته از کتاب ماکس وبر فیلسوف، سیاستمدار و دانشمند

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *