نژاد پرستی بدتر از ملی گرایی است نژادپرستی به مراتب از ملیت‌گرایی مخرب تراست - نشر پیله

نژاد پرستی بدتر از ملی گرایی است

کتاب در ستایش شکاکیت
Rate this post

نژادپرستی

نژادپرستی به مراتب از ملیت‌گرایی مخرب تراست. زمانی که در چین بودم پی بردم که چینی‌های فرهیخته شاید بسیار متمدن تر از بقیه بودند. و من این سعادت را داشتم که با آن‌ها ملاقات کنم.

با این وجود دریافتم که تعدادی سفید پوست ناآگاه حتی از بافرهنگ ترین افراد چینی صرفا به خاطر این‌که زرد پوست بودند، نفرت داشتند. در کل انگلیسی‌ها بیشتر از آمریکایی‌ها مورد سرزنش بودند.

با این حال موارد استثنا هم وجود داشت. روزی در جوار یکی از فرهیختگان چینی که تحصیل کرده دانشگاه‌های غربی بود، حضور داشتم. مرد بافرهنگی که من حتی به گرد پایش هم نمی‌رسیدم.

به اتفاق هم به گاراژی رفتیم که اتومبیلی کرایه کنیم. صاحب گاراژ یک آمریکایی رذل بود که با دوست چینی من با حقارت رفتار کرد و با لحنی تحقیر آمیز او را متهم به ژاپنی بودن کرد. و خون من را با این بدطینتی از سر جهالتش به جوش آورد.

همین نگرش مشابه که انگلیسی‌ها نسبت به هندی‌ها دارند و قدرت سیاسی به آن‌ها دامن زده است، به یکی از دلایل عمده اختلاف بین انگلیسی‌ها و هندی‌های تحصیل کرده تبدیل شده است.

اعتقاد به تفوق و برتری یک نژاد نسبت به دیگری هیچ دلیل قانع کننده‌ای ندارد. جایی که ژاپنی‌ها پیروز بودند، نوعی نفرت و انزجار نسبت به سفیدپوست‌ها داشتند که دقیقا مشابه همان احساسی بود که سفید پوستان در زمان ضعف ژاپنی‌ها نسبت به آن‌ها داشتند.

با این وجود گاهی اوقات، احساس برتری ارتباطی با توان نظامی ندارد. یونانی‌ها بربرها را حتی زمانی که آن‌ها در نیروی جنگی از یونانی‌ها پیشی گرفته بودند، به چشم حقارت می‌نگریستند. در میان یونانی‌ها افرادی که نسبت به بقیه روشن فکر تر بودند، معتقد بودند که بردگی مادامی که ارباب، یونانیها و برده، بربرها باشند موجه است در غیر این صورت خلاف فطرت است.

یهودی‌ها در دوران عهد قدیم اعتقاد خاصی به برتری نژادی خودشان داشتند. از وقتی که مسیحیت مذهب کشور شد، مسیحیان نیز نوعی باور نابخردانه نسبت به برتری خود به یهودیان پیدا کردند. باورهایی از این دست بسیار آسیب زاست. و هرچند یکی از اهداف آموزش باید ریشه کن کردن این باورها باشد، ولی چنین هدفی را دنبال نمی‌کند.

پیش از این درمورد نگرش و حس برتری جویی که انگلیسی‌ها نسبت به ساکنان هند داشتند و این‌که تا چه میزان خشم مردم این کشور را برانگیخته بود، صحبت کرده ام.

اما نظام طبقاتی در نتیجه استعمار انگلستان و هجوم پی در پی نژادهای برتر از نواحی شمالی به وجود آمد و درست به اندازه تکبر و خودپرستی سفیدپوستان ناخوشایند است.

قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب در ستایش شکاکیت

42000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *