اجتماع غیر عقلانی کاربران هندی عادت دارند اطلاعات را در قالب‌های غیر متنی مصرف - نشر پیله

اجتماع غیر عقلانی

کتاب شبکه های اجتماعی و سیاست قدرت
Rate this post

مغالطات واتس‌اپی

تا فوریه 2018، واتس‌اپ بیش از یک و نیم میلیارد کاربر داشت که آن را به محبوب‌ترین سرویس پیام رسان در جهان تبدیل کرده است. واتس‌اپ در چندین کشور از جمله برزیل و هند و بخش‌های وسیعی از اروپا مانند فرانسه و انگلستان رشد کرد و در هند، به عنوان سرویس اصلی برای ارتباط با مردم و اشتراک اطلاعات ظاهر شده است.

در حالی که توجه غرب بیشتر به فیس‌بوک و توییتر به عنوان انتشار دهنده مغالطات،معطوف بوده است در هند (دقیقاً مانند برزیل و چین)، سرویس‌های پیام رسان مانند واتس‌اپ نقش غالب را دارند. رشد اینترنت در هند با محتوای چندرسانه‌ای در دسترس بوده است.

کاربران هندی عادت دارند اطلاعات را در قالب‌های غیر متنی مصرف کنند.واتس‌اپ با انتقال فایلهای صوتی و ویدیویی به عنوان یکی از روش‌های اصلی انتشار اطلاعات و اخبار ظاهر شده است. از حدود 500 میلیون کاربر اینترنت در هند، ماهانه بیش از 200 میلیون کاربر فعال در واتس‌اپ وجود دارد. تعداد کاربران ماهانه واتس‌اپ در هند به طور متوسط ​​از کاربران ماهانه فیس‌بوک در سپتامبر 2018 پیشی گرفته است. مقدار زیادی از مغالطات در واتس‌اپ رخ می‌دهد. عکس‌ها و فیلم‌ها مخدوش شده است. آنها همچنین ممکن است با متن‌های نادرست و پیام‌هایی که ممکن است ارتباط چندانی با تصویر یا فیلم واقعی نداشته باشند میکس شوند.

مرگ با واتس‌اپ؟

در ماه مه 2017، «روکمانی»، زنی شصت و پنج ساله، به همراه چهار نفر از اعضای خانواده اش با اتومبیل به یک شهر مذهبی در «تامیل نادو» سفر می‌کرد. هنگامی که آنها در مسیر برای پرسیدن نشانی متوقف شدند، یک زن مسن به آنها مشکوک شد و بلافاصله پسرش را صدا کرد.

او دیده بود که آنها به دو کودک که در نزدیکی جاده بازی می‌کنند شکلات می‌دهند. روکمانی و خانواده اش مضطرب شدند و تصمیم گرفتند برگردند. اما وقتی به روستای بعدی رسیدند، آن زن و پسرش دیگران را خبر کرده بودند و جمعیت زیادی در انتظار آنها بود. این روستاییان فیلم‌های مربوط به قاچاق کودکان را در واتس‌اپ دیده بودند برای همین از آنها در مورد قصد سفرشان سوال کردند.

روکمانی و خانواده اش التماس کردند که آنها صرفا می‌خواهند از معبد خانوادگی شان بازدید کنند اما جمعیت قانع نشد. آنها را برهنه کردند و با چوب و آهن کتک زدند. کسانی که در میان جمعیت به کمین نشسته بودند نیز فیلم‌هایی از این حمله تهیه کردند که به سرعت منتشر شد. ماشین آنها خرد شده و همه وسایل آنها به سرقت رفت. رکمانی در اثر جراحات در دم جان باخت ولی بقیه زنده ماندند.

این یک حادثه منحصر به فرد و تصادفی نبود اما چندین داستان به همین شکل در کشور رخ داد. در حالی که برای این کتاب تحقیق می‌کردم، توانستم 56 مورد مشابه مستند را در سال‌های 2017-2018 به دلیل سوظن به کودک ربایی پیدا کنم. این موارد فقط در گزارش‌های خبری چاپی و آنلاین انگلیسی گزارش شده‌اند و ممکن است تعداد واقعی آنها بیشتر باشد.

تعداد حمله کنندگان در هر جایی بین یک گروه کوچک پانزده نفره تا یک جمعیت بزرگ 2000 نفری متغیر بود. قربانیان متفاوت بوده‌اند. در حالی که روکمانی زنی 65 ساله و بی‌گناه بود که به دو کودک شیرینی تعارف کرده بود. موارد دیگر، گردشگران عبوری از دهکده‌ای در کارناتاکا بودند. مردی که ناخودآگاه وارد باغ انبه شد.

یک شخص تراجنسی در «حیدرآباد»، مرد بی‌هدف دیگری در «تامیل نادو»، یک گروه کوچک سرگردان گردشگر داخل «ماهاراشترا» و دو مردی که موتورسیکلت خود را متوقف کرده بودند تا در «آسام» راهنمایی بخواهند. این موارد مستند از شانزده ایالت هند است: «مادیا پرادش»، «بنگال غربی»، «بیهار»، «کارناتاکا»، «آسام»، «تامیل نادو»، «چاتیسگار»، «گجرات»، «تریپورا»، «ماهاراشترا»، «ادیشا»، «تلانگانا»، «آندرا پرادش»، «جهارخند»، «کرالا» و «راجستان».

شناسایی مبدا این ویدئوها به دلیل پیام‌های رمزگذاری شده واتس‌اپ (end to end (، غیرممکن بود. این فیلم‌ها معمولاً شامل تصاویر یک آدم ربای فرضی، در برخی موارد یک زن مسلمان زیر برقع بود – یا بازی با تعصبات مذهبی یا محلی مشابه – که کودکی را گرفته و دور می‌شود.

فیلم‌های دیگر تصاویری از کودکان مثله شده بود که در مورد قاچاق اعضای بدن هشدار می‌دهند. این پیام‌ها تهدیدی بود که باعث ترس و وحشت مردم درباره فرزندانشان می‌شد و از تصاویر و فیلم‌های رایگان برای شوک استفاده می‌کردند.

ترساندن، یک موضوع مشترک در بیشتر این فیلم‌ها و تصاویر بود. مشاهده می‌شد که آنها ترس‌های موجود میان مردم در مورد افراد خارجی، مهاجران و گردشگران، در راستای استفاده از تعصبات موجود در جامعه به طور هدفمند و سیستماتیک دستکاری می‌کنند و شرایط متشنجی را ایجاد می‌کنند تا فضا را ناامن جلوه دهند.

وقتی که شخصی مورد سوظن کودک ربایی قرار می‌گرفت، مردم اغلب این پیام‌های نادرست را به گروه‌های بزرگ واتس‌اپ، برخی با بیش از یکصد عضو، ارسال می‌کنند و اوباش به سرعت جمع می‌شوند و مجریان قانون محلی فرصت کمی برای واکنش پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، در «تامیل نادو»، هفته قبل از اینکه «روکمانی» و خانواده اش از منطقه بازدید کنند، پلیس محلی حتی در روستاها گشت زنی کرده و به مردم در مورد فیلم‌های جعلی هشدار داده بود.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب شبکه های اجتماعی و سیاست قدرت

قیمت اصلی 89600تومان بود.قیمت فعلی 80000تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *