زن گناهکار
در طول تاریخ، باوری شکل گرفته است که مریم مجدلیه همان زن گناهکار خانهی شمعون در انجیل لوقا است. حتی پژوهشگران برای اثبات این مسئله دلایل مختلفی آوردهاند. برای مثال، گرنوایل کنت گفته است که لوقا برای حفظ شان، آبرو و حریم مریم مجدلیه، زن گناهکار را به نام او معرفی نکرده است.
از سوی دیگر، به دلیل آنکه بر اساس روایت یوحنا مریم اهل بیتعنیا همانند زن گناهکار در انجیل لوقا پاهای عیسی را با عطری گرانبها شستشو داد و با موهای سرش خشک کرد، گروهی که مریم مجدلیه را زن گناهکار میدانند، دو مریم را نیز یکی میانگارند.
دلیل اصلی تلقی مریم مجدلیه به عنوان زن گناهکار آن است که در انجیل لوقا، دقیقا پس از بیان داستان زن گناهکار، راوی مریم مجدلیه را یکی از همراهان عیسی مسیح معرفی میکند که عیسی او را از هفت روح پلید نجات داده است. این امر در ذهن مخاطب نوعی هماهنگی ایجاد میکند که این دو نفر یکی هستند.
اما این دلیل، به اندازهی کافی محکم نیست. همچنین، بر اساس روایات اناجیل، عیسی افراد زیادی را با خارج کردن ارواح پلید از آنها درمان میکرد و این دلیلی بر گناهکار بودن آنها نیست، آنها فقط دچار امراض روحی و جسمی شده بودند. هیچگونه شواهدی وجود ندارد که مریم مجدلیه همان زن گناهکار باشد.
همچنین، اگر تنها به دلیل اینکه مریم اهل بیتعنیا عملی مشابه آن زن گناهکار انجام داده است، آن دو را یکی نباید انگاشت، زیرا دلیل و محیطی که مریم اینکار را انجام داده بود، متفاوت از آن زن گناهکار بوده است. بنابراین، به نظر میسد که این سه شخص از یکدیگر مجزا هستند.
شاید بتوان گفت که مریم مجدلیه در میان این زنان حضور پررنگتری داشته است. از آنجایی که اسم او بیشتر از اسامی زنان دیگر در هر چهار انجیل و در صحنههای مهم و تاثیرگذاری آمده است. نخستین حضور مریم را میتوان در انجیل لوقا یافت.
در این روایت گفته میشود که مریم توسط عیسی مسیح از هفت روح پلید رهایی یافت و در کنار چند زن دیگر در طول سفرهای عیسی، به او خدمت میکرد. صحنهی بعدی که هر چهار انجیل مریم را در آن به تصویر کشیدهاند، تصلیب عیسی مسیح است.
در انجیل متی آمده است که مریم در کار زنانی که از جلیل آمده بودند، نظارهگر اتفاقات عجیبی مانند زمینلرزه بود که با مصلوب شدن عیسی پدیدار گشت. در همین باب نیز آمده است که مریم مجدلیه و آن مریم دیگر شاهد قراردادن جسد عیسی در مقبره بودند. در انجیل مرقس نیز مریم را جزو زنانی به شمار آورده است که شاهد وقایع هنگام جان سپردن عیسی مسیح و تدفین او بوده است. در انجیل لوقا، اگرچه بر حضور زنان در صحنهی تصلیب و تدفین تاکید شده است اما از هیچ زنی من جمله مریم مجدلیه، اسم برده نمیشود.
در انجیل یوحنا نیز از مریم مجدلیه در میان زنان حاضر در پای صلیب صحبت شده است. بنابراین، در این اناجیل، از زنانی که در صحنهی تصلیب حضور داشتند با اندکی تفاوت نام برده شدهاند اما نام مریم مجدلیه در سه انجیل به صورت یکسان آمده است و این گواهی بر تاکید راویان اناجیل بر برجسته بودن جایگاه این زن در میان دیگر زنان است.
اما پررنگترین نقش مریم در اناجیل رسمی، به هنگام واقعهی رستاخیز صورت میپذیرد. بسیار جالب توجه است که بر اساس اناجیل، مریم مجدلیه شاهد اصلی رستاخیز عیسی مسیح دانسته میشود. برای بررسی این موضوع، نخست نگاهی به اسامی زنانی که در هر انجیل به عنوان شاهد رستاخیز معرفی شدهاند باید انداخته شود.
در انجیل متی، مریم مجدلیه و مریم دیگر زنانی هستند که فرشته به آنها خبر رستاخیز عیسی را میدهد و خودشان به عنوان نخستین افراد با عیسی ملاقات میکنند. بنابر انجیل مرقس زنانی که در این صحنه حضور دارند، مریم مجدلیه، سالومه و مریم مادر یعقوب هستند. اما این زنان پس ملاقات با فرشته میترسند و نمیتوانند با کسی صحبت کنند و مژدهی زنده شدن عیسی را بدهند.
در حالی که روز یکشنبه، مریم مجدلیه اولین شخصی بود که عیسی را دید و این خبر را به دیگران داد. لوقا در انجیل خود چند زن را شاهد این واقعه میداند که در میان آنها از مریم مجدلیه، یونا، مریم مادر یعقوب نام میبرد. همانطور که در این سه انجیل قابل ملاحظه است، مریم مجدلیه و مریم مادر یعقوب دو زنی بودند که موکدا شاهد رستاخیز عیسی مسیح دانسته شدهاند.
ولی توجه به سه نکته ضروری است؛ نخست آنکه نام مریم مجدلیه در هر سه انجیل، اولین نامی است که آورده میشود. دوم آنکه همیشه به صورت کامل از او یاد کردهاند به نحوی که تمایز او را از دیگر مریمها مشخص سازند. سومین نکته آن است که مریم در انجیل مرقس اولین و تنها زنی است که عیسی را به صورت جسمانی ملاقات میکند.
در انجیل یوحنا، روایت خاصی از این صحنه بیان میشود. بر اساس این روایت، بر خلاف سایر اناجیل، مریم مجدلیه تنها زن شاهد رستاخیز است. او در روز یکشنبه متوجه میشود که سنگ از در قبر کنار رفته است و جسد آنجا نیست. او این خبر را به دیگران میدهد و پطرس به همراه دو شاگرد دیگر پس از بررسی قبر، محل را ترک میکنند. صحنهی مواجههی مریم با عیسی مسیح به نحو زیبا و تاثیرگذاری در این انجیل به تصویر کشیده شده است.
ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم
برگرفته از کتاب اسطوره سوفیا