مریم مجدلیه کیست در طول تاریخ، باوری شکل گرفته است که مریم مجدلیه همان زن - نشر پیله

مریم مجدلیه کیست

کتاب اسطوره سوفیا
2.5/5 - (2 امتیاز)

مریم در خانه شمعون

در طول تاریخ، باوری شکل گرفته است که مریم مجدلیه همان زن گناهکار خانه‌ی شمعون در انجیل لوقا است. حتی پژوهشگران برای اثبات این مسئله دلایل مختلفی آورده‌اند.

برای مثال، گرنوایل کنت گفته است که لوقا برای حفظ شان، آبرو و حریم مریم مجدلیه، زن گناهکار را به نام او معرفی نکرده است. از سوی دیگر، به دلیل آنکه بر اساس روایت یوحنا مریم اهل بیت­عنیا همانند زن گناهکار در انجیل لوقا پاهای عیسی را با عطری گرانبها شستشو داد و با موهای سرش خشک کرد، گروهی که مریم مجدلیه را زن گناهکار می‌دانند، دو مریم را نیز یکی می‌انگارند.

دلیل اصلی تلقی مریم مجدلیه به عنوان زن گناهکار آن است که در انجیل لوقا، دقیقا پس از بیان داستان زن گناهکار، راوی مریم مجدلیه را یکی از همراهان عیسی مسیح معرفی می‌کند که عیسی او را از هفت روح پلید نجات داده است.

این امر در ذهن مخاطب نوعی هماهنگی ایجاد می‌کند که این دو نفر یکی هستند. اما این دلیل، به اندازه‌ی کافی محکم نیست. همچنین، بر اساس روایات اناجیل، عیسی

افراد زیادی را با خارج کردن ارواح پلید از آنها درمان می‌کرد و این دلیلی بر گناهکار بودن آنها نیست، آنها فقط دچار امراض روحی و جسمی شده بودند. هیچگونه شواهدی وجود ندارد که مریم مجدلیه همان زن گناهکار باشد.

همچنین، اگر تنها به دلیل اینکه مریم اهل بیت­­عنیا عملی مشابه آن زن گناهکار انجام داده است، آن دو را یکی نباید انگاشت، زیرا دلیل و محیطی که مریم اینکار را انجام داده بود، متفاوت از آن زن گناهکار بوده است. بنابراین، به نظر می‌سد که این سه شخص از یکدیگر مجزا هستند.

شاید بتوان گفت که مریم مجدلیه در میان این زنان حضور پررنگ‌تری داشته است. از آنجایی که اسم او بیشتر از اسامی زنان دیگر در هر چهار انجیل و در صحنه‌های مهم و تاثیرگذاری آمده است. نخستین حضور مریم را می‌توان در انجیل لوقا یافت.

در این روایت گفته می‌شود که مریم توسط عیسی مسیح از هفت روح پلید رهایی یافت و در کنار چند زن دیگر در طول سفرهای عیسی، به او خدمت می‌کرد. صحنه‌ی بعدی که هر چهار انجیل مریم را در آن به تصویر کشیده‌اند، تصلیب عیسی مسیح است.

ما بیشتر اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب اسطوره سوفیا

ناموجود
48000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *