پیش به سوی اهداف تعیین شده ی اردوغان اردوغان همچنین به اهداف - نشر پیله

پیش به سوی اهداف تعیین شده ی اردوغان

کتاب چگونه یک کشور را نابود کنیم
Rate this post

اهداف تعیین شده

اردوغان همچنین به اهداف پیش‌بینی‌شدۀ بیشتری روی آورده است. در 8فوریه، او اشاره کرد که خبرهای خوبی را در جبهۀ امنیتی منتشر می‌کند؛ اما پس از آن، ارائۀ طرحش برای نجات گروگان‌های ترک، که جدایی‌طلبان کرد در شمال عراق آن چند ترکیه‌ای را اسیر کرده بودند، فاجعه‌بار شد و ناگزیر تا سخنرانی تلویزیونی پیروزمندانه‌اش را، که قبلاً وعده داده بود، لغو کند. خبر بعدی حاکی از آن بود که دولت اردوغان بیش از هفت‌صد نفر، از جمله اعضای یک حزب سیاسی طرفدار کردها، را به گمان ارتباط با جدایی‌طلبان دستگیر کرده است. او گویی تلاش می‌کند تا فعالیت آن حزب را به‌طور کامل ممنوع کند و باعث ایجاد منبع اصطکاکی جدید در داخل و خارج ترکیه شود.

در واقع، برخورد شدید اردوغان با مخالفان داخلی، به تنش با سایر دولت‌ها دامن می‌زند. به هر حال، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و رهبران اتحادیۀ اروپا بسیار بیشتر از دونالد ترامپ به دموکراسی و احترام به حقوق بشر اهمیت می‌دهند؛ اما مسائل زیادی وجود دارد که میان ترکیه و غرب جدایی می‌اندازد. به‌گفتۀ روزنامۀ تایم، خرید سامانۀ موشکی اس400 روسی توسط ترکیه به‌عنوان عضوی از ناتو، علی‌رغم مخالفت ایالات متحده و کشورهای اروپایی، مایۀ نفاق و دشمنی بود. دادگاه آتی هالک‌بانک، بانک دولتی ترکیه‌ای وام‌دهنده در شهر نیویورک، به اتهام کمک به ایران برای فرار از تحریم‌ها، برای اردوغان خجالت‌‌آور بود.

اردوغان، اعتراض‌های اتحادیۀ اروپا را در قبال صدور مجوزِ اکتشاف نفت در مناطق مناقشه‌انگیز در شرق مدیترانه نادیده گرفت. این ماجرا در حال حاضر در دست بررسی است. اردوغان سال 2020 نیز اعلام کرد که دروازه‌های اروپا را به روی پناه‌جویانی باز کرده است که دولت ترکیه به‌عنوان بخشی از توافق با اتحادیۀ اروپا به آن‌ها اسکان داده بود.

او با اعلام این خبر، بحران ایجاد کرد. به‌تازگی، پس از اینکه ترکیه یک کشتی پیمایشی را به مناطقی از دریای اژه فرستاد، مقامات ترکیه با علم به اینکه این اقدامْ خشم آتن را برانگیخته است، شاکی شدند از اینکه هواپیماهای جنگی یونان به کشتی ترکیه‌ای را آزار رسانده‌اند. اردوغان، همچنین با اصرار بر پیداکردن راه حلی دو جانبه  میان ترکیه و قبرس، به مخالفت با برنامه‌های اتحادیۀ اروپا برای اتحاد مجدد در قبرس ادامه می‌دهد.

وی می‌تواند به رابطۀ پایدار با روسیۀ ولادیمیر پوتین امیدوار باشد؛ اما این امیدواری، بستگی به این دارد که آیا آتش‌بس در اطراف شهر ادلب سوریه به قوت خود باقی می‌ماند یا خیر. شهر ادلب جایی است که سرکوبی دیگر از سوی ارتش سوریه با حمایت روسیه می‌تواند موجی از پناهندگان را به مرز ترکیه روانه کند.

ترکیه همچنین در جریان تقابل اخیر با ارمنستان در حمایت از آذربایجان و در جنگ داخلی لیبی و قفقاز مداخله کرده است. تاریخ نشان می‌دهد که رهبر مستبد ترکیه در داخل و خارج از کشور، حتی آشفته‌تر و ستیزه‌جویانه‌تر عمل خواهد کرد؛ چرا که اقتصاد کشورش بیشتر بر آیندۀ سیاسی او سنگینی می‌کند.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب چگونه یک کشور را نابود کنیم

قیمت اصلی 116200تومان بود.قیمت فعلی 104000تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *