بیوگرافی اجه تملکوران اجه تملکوران، نویسنده ترک، در سال 1973 به دنیا آمد. - نشر پیله

بیوگرافی اجه تملکوران

اجه تملکوران
Rate this post

بیوگرافی نویسنده کتاب چگونه یک کشور را نابود کنیم

اجه تملکوران، نویسنده ترک، در سال 1973 به دنیا آمد. او به مدت ده سال ستون نویس روزانه یکی از پرطرفدارترین روزنامه های ترکیه و از روزنامه نگاران برنده جایزه است. نگرانی‌های اصلی وی که به آن‌ها پرداخته شامل نقدهای امروزی از فرهنگ عامه، نمایش‌های سیاسی، مسائل زنان و سایر هویت‌های رو به فسادِ بشریت است. او با استفاده از اشکال مختلف احساسات‌گرایی نمایشی و طنز سیاه، همراه با سبک پست مدرن خود، فضایی را برای برقراری ارتباطات سنجیده با زندگی روزمره ایجاد می‌کند. او نویسنده سه کتاب داستان ادبی تجربی که به صورت شعر در نثر نوشته شده، و یک کتاب مستند در مورد اعتصاب غذا است. اخیراً او دو مجموعه مقاله از ستون خود منتشر کرد. تملکوران، با صدای مخالف خود به عنوان یک جوان روشنفکر، چهره پیشگام نسل خویش است و همیشه شجاعت صحبت کردن درباره «موضوعات ممنوع برای بحث» در ترکیه را دارد.

وی در سال 1995 از دانشکده حقوق دانشگاه آنکارا فارغ‌التحصیل شد. وی تحصیلات روزنامه‌نگاری خود را در روزنامه جمهوریت در سال 1993 آغاز کرد. او در مورد جنبش زنان، شماره جنوب شرقی در ترکیه و همچنین بازداشت شدگان سیاسی کار می کرد. اولین کتاب او، «همه زنان آشفته هستند» در سال 1993 منتشر شد. او توسط دولت آلمان به عنوان «روزنامه‌نگار سال» انتخاب شد و سپس در سال 1993، همان سالی که به‌عنوان روزنامه‌نگار سال انتخاب شد، تحقیقی درباره جنبش زنان در آلمان انجام داد.

کتاب تحقیقاتی او «پسرم، دخترم، سرزمینم -مادران بازداشت شدگان- از خانه ها به خیابان ها» در سال 1997 منتشر شد. او به خاطر نوشتن یک مقاله تحقیقاتی تحت عنوان «تست بکارت یک جرم است» برای مجله جمهوریت جایزه‌ای را از سوی دفتر پزشکان دریافت کرد.

کتاب‌های شعر- نثر او «از لبه» و «صدای درون» توسط انتشارات اورست منتشر شد. وی برای برگزاری انجمن اجتماعی جهانی در سال 2003 به برزیل و در سال 2004 به هندوستان رفت. او جنبش ملت پس از بحران اقتصادی در آرژانتین را مورد بررسی قرار داد. کتاب‌های او با عنوان «صدای درون» و «از بیرون» که شامل مقالات روزنامه‌ها بود، در سال 2005 توسط انتشارات اورست منتشر شد. او جایزه ایده و دموکراسی را برای نوشتن کتاب «ما اینجا انقلاب می‌کنیم سینیوریتا!» از سوی دفتر پزشکان در ترکیه دریافت کرد (اورست، 2006).

او همچنین برای نوشتن کتاب «چه به شما بگویم؟» جایزه‌ای از سوی خط‌مشی دموکراتیک دیاربکر دریافت کرد. اجه تملکوران، که مستحق دریافت جایزۀ آزادی برای ایده از سوی آیشنور زوراکولو بود، همچنان به نوشتن در ستون خود «از لبه» در روزنامه خبر ترک می‌پردازد و آخرین کتاب‌های او «کوه عمیق» (2008) و «صدای موزها» (2010) توسط انتشارات اورست منتشر شده است.

اجه تملکوران برای نوشتن دومین رمان خود، با عنوان «زنان افسونگری که در گره ها می‌دمند»، سرگذشت چهار زن در سفر از تونس به لبنان، که اولین رمان ترجمه‌شده او به زبان انگلیسی است، به عنوان برنده اولین جایزه کتاب جشنواره بین المللی کتاب ادینبورگ در سال 2017 اعلام شد. تملکوران در این رمان که پر از لفاظی‌ها و شعارهای سیاسی و شخصیت‌های زن قوی و غیرمعمول مسلمان است، داستانی قوی را به رشته تحریر درآورده که درک اجتماعی از سیاست، دین و زنان در خاورمیانه و همچنین پیوندهای جهانی خواهر و مادری را به چالش می‌کشد.

تا کنون بیش از 12000 نسخه از این کتاب به فروش رفته است. همه 50 رمان و مجموعه داستان کوتاه برای بزرگسالان و جوانان که در برنامه عمومی جشنواره کتاب این سال حضور داشتند، واجد شرایط دریافت این جایزه بودند که توسط خوانندگان و بازدیدکنندگان جشنواره رای گیری می‌شود.

تملکوران، یکی از مشهورترین رمان نویسان و مفسران سیاسی ترکیه میهمان ثابت رادیو 4 شبکه BBC بوده و در اخبار شبکه 4 نیز حضور داشته است، در حالی که آثار روزنامه نگاری وی در اشپیگل، گاردین و نیویورک تایمز برجسته شده است. او در حال حاضر در زاگرب زندگی می‌کند.

جملاتی درباره اجه تملکوران:

«این ضروری است» مارگارت اتوود در تویتتر

«او یکی از تیزهوش‌ترین و زیرک‌ترین تحلیلگران رشد پنهانیِ فاشیسم است. همه باید این را بدانند.» فیلیپ پولمن

«او از خشم می‌لرزد» تایمز

«اینجا نمی‌تواند اتفاق بیفتد»

«تملكوران نه تنها یک رمان نویس بزرگ، بلکه یك روزنامه نگار نترس است كه نوشته‌هایش در مورد تركیه و كشورهای همسایه آن سزاوار این است که در سراسر جهان به طور گسترده خوانده شود.» نیک بارلی، مدیر جشنواره بین المللی کتاب ادینبورگ

قیمت اصلی 116200تومان بود.قیمت فعلی 104000تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *