تاریخ تبلیغات در سیاست خارجی - نشر پیله

تاریخ تبلیغات در سیاست خارجی

کتاب دولت ها چگونه پیروز می شوند
Rate this post

تبلیغات و دیپلماسی

درک نقش مشارکت عمومی در سیاست خارجی بدون توجه به سابقه تبلیغات غیرممکن است. مقایسه این دو شبیه مقایسه یخ‌های شفاف و بلورین کوهستان با موج‌های وسیع و تند اقیانوس است. هر دو آب هستند و بنابراین از یک منظر، یک چیزهستند اما ماهیت آن‌ها بسیار متفاوت است. یکی – دیپلماسی عمومی – خالص و پایدار است، دیگری – تبلیغاتی – قدرتمند و غیرقابل کنترل. پیدا کردن یکی سخت است، دیگری همه جا هست.

  • تبلیغات، به صورت لحظه‌ای در تاریخ روابط بین‌الملل ایجاد نشده‌است. این یک عنصر در ساختار روابط بین‌الملل است که با جنگ شروع شد. انسان‌ها همیشه این درک را داشته‌اند که عوامل فرهنگی می‌توانند به عنوان یک نیروی تقویت‌کننده در جنگ عمل کنند.

از همان روزگار اولیه، جنگجویان با ظاهر جنگی و با طبل و شیپور و روایتی از قهرمانی یا بی‌رحمی به دنبال افزایش اعتماد به نفس خود و محو اعتماد به نفس دشمن بودند. ترفندها، بخشی از داستان هستند. بیاس پیرنه، حکیم یونانی که ادعا کرد بهتر است با استدلال برنده شوید تا زور، کاملاً آماده بود که در صورت لزوم به فریبکاری روی آورد.

هنگامی که پادشاه لیدیه ،آلیاتس، پیرنه را محاصره کرد – مشغول جمع‌آوری مال‌ومنال بود تا پسرش کرئوسوس را در ثروت شهره کند – بیاس ترتیبی داد که دو قاطر چاق به سمت اردوگاه دشمن رها شوند. الیاتس شگفت‌زده از این‌که شهر ذخیره کافی برای نگهداری از دام‌هایش دارد برای صلح پیش قدم شد.

زمانی که سفیرش وارد شهر شد، بیاس دستور داد به او کیسه‌های دانه را نشان دهند (در واقع ماسه با لایه‌ای از دانه در روی آن) و برای تکمیل اعتماد به نفس شهر، هنگامی که الیاتس درخواست کرد که بیاس برای انعقاد شرایط خروج از لیدیه به سرعت به کمپ او بیاید، آن عاقله مرد پیام جسورانه‌ای برای او ارسال کرد: «بروید پیاز بخورید» و پادشاه را به حال خودش رها کرد تا زمانی که کار تمام شد.

چهار قرن قبل از مسیح، حکیم هندی کوتیلیا تأکید زیادی بر جنگ روانی داشت: کتابچه راهنمای او شامل قسمت‌های طولانی با پیشنهاداتی است که می‌توان از آن با عنوان «به هم ریختن سران» دشمن و ارتش خودی نیز نام برد، از جمله به کارگیری رامشگران و پیشگویان برای افسرده ساختن دشمن و تقویت روحیه تیم خودی:

«پیشگویان باید بهشت ​​را به عنوان غایت شجاعان و جهنم را سرانجام ترسویان توصیف کنند و همچنین طبقه اجتماعی، همکاری، خانواده و اعمال و شخصیت مردانش ( تیم خودی) را تحسین کند. پیروان هم باید جنبه‌های فرخنده آن  جادوگری را که به ثمر نشسته اعلام کنند. جاسوسان، نجاران و منجمان نیز باید موفقیت عملیات خود و شکست دشمن را اعلام کنند.»

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب دولت ها چگونه پیروز می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *