تسلیم نقطه مقابل تلاش هیچ شکستی وجود ندارد، هر چه هست، فقط تجارب - نشر پیله

تسلیم نقطه مقابل تلاش

کتاب فتح خوشبختی برتراند راسل
Rate this post

تلاش و تسلیم

بنا به دلایلی، در بندر ساوتپورت در لنکشایر، یادواره­ جنگی بسیار بزرگی، درست در مرکز شهر بنا شده است. این یادواره­ به زیبایی طراحی و ساخته شده­ و بسیار تکان دهنده هست. این یادواره همزمان به دو نکته اشاره می­کند، نکته اول اینکه مرگ طبیعی است و همه­ ما آن را تجربه خواهیم کرد، دوم اینکه، مردمانی که در راه کمک به ما مرده­اند، سزاوارند که هر روز با مهر و عطوفت یادآوری شوند نه فقط سالی یکبار. 

بر روی یادواره، این متن حکاکی شده: ‘در حالی به زمین می­افتیم که به کشور خود وفاداریم، بنابراین خشنود به خواب ابدی خواهیم رفت’. اگر من بدون هیچ هدف قابل توجیهی، به علت تاکتیک­های اشتباه، در جنگ جهنمی بین سال های 1914 و 1918 کشته می­شدم، نمی­توانستم خشنود بخوابم و به شدت عصبانی می­بودم.

یادواره جنگی ساوتپورت، فایده و مرز کنارکشیدن از برداشتی که راسل از تعریف آن دارد را نشان می­دهد. از یک طرف، شکوه و شان یادواره، مایه آرامش کسانی است که تنها مانده­اند یا دوستان خود را از دست داده­اند. در واقع این یادواره برای آنها ساخته شده، نه برای آن مردگان، که دیگر، نه می­توانند خشنود باشند و نه عصبانی. از طرف دیگر، ما نباید تصور کنیم که تسلیم شدن بی­ثمر است؛ بزرگ­داشت جنگ ها به معنای تسویه حساب با گذشته و بمنظور نگاه به آینده است.

ما نمی­توانیم قربانی­های جنگ جهانی اول را برگرانیم، اما به یاد آوردن فداکاری­های آنها، هنگامی که غریو جنگ سر می­کشیم ( اگر تأثیری داشته باشد)، باید در ما درنگ ایجاد کرده و به ما خاطر نشان کند که آزادی ما، تا اندازه­ای مدیون فداکاری­هایی کسانی است که آن را وظیفه خود می­دانستند. همچنین به ما خطر نشان می­کند که زندگی اشخاص کوتاه و غیر قابل پیش­بینی است.

راسل می­گوید، کنار کشیدن دو نتیجه دارد. یکی از آنها ناامیدی است که جنبه بد آن است؛ دیگری امید است که جنبه خوب آن است. او از بین این دو، ناامیدی را، بیشتر به احساس دینی نزدیک می­بیند ( اگرچه بویژه مسیحیان، از هر جهت با آن مخالفت خواهند نمود). با از دست دادن امید در این زندگی و فکر کردن به زندگی بعد، شخص لزوماً بلااستفاده و اساساً ناخوشبخت باقی خواهد ماند. نیازی نیست گفته شود که این مسئله در مورد کارگر خیریه یا شخص مذهبی ثروتمندی که همه اموال خود را به فقرا می­بخشد، صدق نمی­کند.

راسل می­گوید، از دست دادن امید، تا قسمتی ناشی از پذیرفتن این مسئله است که ما تنها بخش کوچکی از جهانی بزرگ تر هستیم، که تا آنجا که تسلیم نشویم، می­توانیم از عملکردهای خود بهره ببریم. شکست شخصی ما می­تواند بخشی از یک پیروزی بزرگتر باشد.

او می­گوید، هنگامی که با همسر خود بگو مگو می­کنید، مشکلات خود را همانند مشکلات یک روز بارانی تصور نمایید. وقتی که قطاری را از دست می­دهید یا وقتی که شام شما خوب پخته نشده است، انرژی خود را  با دلسرد شدن هدر ندهید. اگر خدمتکار شما، خانه را درست گردگیری نکرده است، اجازه ندهید که این مسئله موجب شکنجه روحی شما شود( درست مثل آن خدمتکار، که به نظر می­رسد از روی عقل، زیاد نگران عواقب گردگیری بد اتاق مطالعه برتراند راسل، در زمانی که او مشغول نوشتن این کتاب بود، نبود.

از شکست فرار نکنید، از آن خشنود هم نباشید، بلکه آن را بپذیرید و سعی کنید دفعه بعد آن را درست نمایید. راسل نتیجه می­گیرد، بسیاری از اشخاص فعال، معتقند که ذره کوچکی از دلسردی یا سوسو ضعیفی از مزاح، انرژی که آنها با آن، کار خود را انجام می­دهند، از بین خواهد برد. این افراد از نظر من، اشتباه فکر می­کنند.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب فتح خوشبختی برتراند راسل

74000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *