روشنگری علاوه بر خطاها و ناآگاهیروشنگری و خرافات - نشر پیله

روشنگری و خرافات

کتاب امید به عقل
Rate this post

خرافات

روشنگری علاوه بر خطاها و ناآگاهی، علیه پیش‌داوری‌ها و خرافات، خیال‌پردازی‌ها و تعصبات، موضع‌گیری می‌کند:

علیه پیش‌داوری‌ها، یعنی علیه قضاوت‌ها و نگرش‌های هیجانی و احساسی به‌جای قضاوت‌ها و همچنین نگرش‌های عقلانی؛ علیه خرافات، یعنی علیه بی‌اهمیت شماریِ خودسرانه و بی‌معنی امر مطلق؛ علیه تعصبات، یعنی علیه پافشاری اصلاح‌ناپذیر روی تصوراتی ثابت.

  • همه‌ی این موارد علاوه بر پدیدارهای قدیمی و اغلب مذهبی خود، از پدیده‌های مدرن و اغلب سیاسی نیز برخوردار هستند، مثلاً در افراط‌گرایی و ایدئولوژی‌های بدنام و نفرت‌انگیز مرتبط با آن.

تصورات توهم‌زای مذهبی و سیاسی، اغلب در شکل‌هایی درک‌نشدنی همچنان رایج هستند و می‌توانند در هر زمان بار دیگر به روان‌پریشی‌های توده‌ای منجر شوند.

  • آن‌ها را نمی‌توان از میان برداشت، اما می‌توان با گسترش یک ذهنیت انتقادی، مانع رشد آن‌ها شد و با موفقیت با آن‌ها مبارزه کرد: زیرا آن‌ها صرفاً «نقاط ضعف قوه‌ی فاهمه»نیستند، بلکه نگرش‌های فکری ریشه‌داری به شمار می‌روند.

اما مهم‌تر از همه‌ اینکه امروزه با وضوح بیشتری می‌توان دریافت که پیش‌داوری‌ها و خرافات، خیال‌پردازی‌ها و تعصبات، نه تنها اجتناب‌ناپذیر و نابودنشدنی هستند، بلکه در اساس خود از عناصر مثبتی نیز برخوردار هستند و بنابراین با وجود شکل‌های پدیدار منفی، کاربردهای قانونی و به ظاهر غیرقابل جایگزین نیز دارند.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب امید به عقل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *