روشنگری در فرانسه و همچنین عصر لوئی چهاردهم دوران اختناق و سرکوب - نشر پیله

عصر لوئی چهاردهم دوران اختناق و سرکوب

کتاب عصر روشنگری
Rate this post

روشنگری

تاریخچه فلسفه روشنگری در فرانسه و همچنین کشورهای دیگر به طور عمده تحت تأثیر رنه دکارت قرار دارد.

این فیلسوف بزرگ در نظر داشت فلسفه را به علمی قابل اطمینان بدل نماید و به این طریق برای همه علوم پایه و شالوده‌ای مطمئن فراهم نماید.

  • اگر چه فلسفه دکارت در ابتدا ممنوع بود، اما نفوذ و تأثیر فلسفه وی در داخل و خارج از فلسفه، حتی در فرانسه نیز قابل جلوگیری نبود.

به ویژه اصرار و پافشاری وی بر شناخت واضح و روشن، حتی بدون برخورداری از ادعاهای محتوایی، روشمندانه و متافیزیکی تأثیری فزاینده داشت.

خردگرایی انتقادی که توانسته بود بلند پروازی‌های تحلیلیِ دکارت را مبنا قرار دهد، پیش از تغییر قرن (مدت‌ها قبل از شور و شوقِ نسل بعدی نسبت به انگلستان و تجربه‌گرایی) نزد فیلسوفان و نویسندگان فرانسوی تثبیت شده و به نوعی جای خود را یافته بود.

اما با لغو فرمان نانت جوی از خفقان و سرکوب پدید آمد؛ نویسندگان پروتستان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و صدای نویسندگان کاتولیک نیز کم و بیش خفه شد.

  • اندیشه هنجارشکنانه و سازش ناپذیر به این وسیله به دو گروه یا جناح (بر اساس فرقه)؛ به یک گروه بسیار کوچک و بسیار محتاط در داخل و یک گروه تا حدودی قدرتمندتر و رادیکال تر در خارج از فرانسه تقسیم شد.

به این ترتیب در عصر لوئی چهاردهم که از دید روشنگری دوران اختناق و سرکوب محسوب می‌گردید، مهاجرت بیرونی و درونی به اولین نشانه‌های روشنگری بدل گشتند.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب عصر روشنگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *