سبک لباس آشوریان دانش ما از لباس زنان در عصر آشوریان غالباً از لباس زنان - نشر پیله

سبک لباس آشوریان

برگرفته از کتاب تاریخ لباس
Rate this post

آشوریان و لباس های آنها

امپراتوری آشوریان فتوحات خود را از حدود ۱۱۰۰ پیش از میلاد آغاز کرد و به‌نظر می‌رسد که، تا این زمان، پوشش خاص این قوم به اوج تکامل خود رسیده بود.

این سبک عملاً تا زمان سقوط آشوریان توسط مادها و پارسیان بدون تغییر باقی ماند. خوشبختانه، به نتایج پربار حاصل از کاوش‌ سرزمین‌های آشور در میانه‌ی قرن نوزدهم دسترسی داریم.

به‌طور خاص، نمونه‌های بیشماری از نقش‌برجسته‌های کم‌عمق بسیاری سالم به‌دست ما رسیده است که در آنها می‌توان عصر این امپراتوری بزرگ را با جزئیات عالی مشاهده کرد.

همانطور که از قومی جنگجو انتظار می‌رود، صحنه‌های نبرد در این تصویرها  صحنه‌هایی غالب‌اند-بیش از هر چیز، حاکمان بزرگ و سربازانشان را در لباس‌های رزم می‌بینیم.

همچنین، تصاویری از خراج‌گزاران و اسیران را داریم که باز هم به‌روشنی نشان می‌دهند که هنرمندان آشوری توجه ویژه‌ای به لباس سایر ملل داشته‌ و تلاش بسیاری برای تهیه‌ی تصاویر دقیق از آنها به خرج داده‌اند.

دانش ما از لباس زنان در عصر آشوریان غالباً از لباس زنان اسیر به‌دست آمده است. با این حال، مطابق سنت مألوف شرق، شور و شوق و دقت بیشتری در نمایش لباس مردان به‌کار رفته است.

در کنار لباس‌های ارتشی، مجسمه‌ها و کتیبه‌هایی برجای مانده است که لباس نوازندگان، شکارچیان، ماهیگیران، و مانند آنها را نشان می‌دهند.

بیشترین فراوانی در نمایش لباس آشوریان مربوط به پوشش پادشاهان است. تصاویری از این پادشاهان را در لباس نبرد، لباس شکار، و جامه‌های تشریفات حکومتی در سراسر عصر آشوریان در اختیار داریم. به‌علاوه، این لباس‌های سلطنتی عموماً تزیینات مجللی دارند.

به‌جز جواهرات سنگینی که بر پیکرها می‌بینیم، لباس‌ها تقریباً به‌طور کامل با بیشترین تزیینات پوشیده شده‌اند. اما این تزیینات تنوع اندکی دارند و الگوهایی که در لباس آن شاه متأخر بابلی، مردوک نادین آخ (شکل ۱۲۸ب)، می‌بینیم الهام‌بخش زینت‌آلات دوره‌ی بعدی بوده است.

جامه‌های سلطنتی تقریباً همیشه از تن‌پوشی تمام‌قد تشکیل شده‌اند که در بسیاری موارد یک یا چند شال روی آن انداخته شده است.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب تاریخ لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *