شما همانی هستید که هستید مهمترین چیز در زندگی پیروزی نیست - نشر پیله

شما همانی هستید که هستید

کتاب فتح خوشبختی
Rate this post

شما که هستید

مهمترین چیز در زندگی پیروزی نیست بلکه تلاش است.

سوال فوق، همانطوری که توسط راسل مطرح می­شود، بطور غیرمسقیم به این حقیقت اشاره می­کند که در زمان­هایی، یک حالت خوشبختی همگانی وجود داشت که ما همه در آن، معصومانه از زندگی خود خوشحال بودیم، ترجیحاً شبیه زندگی حیوانات، که این همه مورد تٲیید راسل است.

ذره­ای تفکر در مورد بیماری، گرسنگی، سرما و خطر، که همواره باعث ناراحتی ما بوده­اند و در طول تاریخ، موارد زیادی از این چهار مورد داشته­ایم، و نگاهی کوتاه به کتاب های نوشته شده در طی قرنها، از کتاب عهد عتیق گرفته تا کنون، مبنی بر اینکه ما همواره در حال تنزل هستیم و حتی ثرتمندتر شدن، گرمتر و سالم­تر شدن و کاهش آمار جنایت به ما کمکی نمی­کند، حاکی از آن است که، اگر بی طرفانه قضاوت کنیم، وضع ­ما زیاد بد نیست. اما باز هم خوشبخت نیستیم.

راسل، که اگر الان سنگ قبر خود را حک می­کرد، بیشتر از این لحظه، آرام­تر و خوشحال­تر به نظر می­رسید، می­گوید، از صحبت ها و کتاب های برخی از دوستانم، تقریباً به آنجا رسیده­ام که نتیجه­گیری کنم، خوشبختی در دنیای کنونی، به امری محال تبدیل شده است.

اما او، شما خوشحال خواهید شد که بشنوید، با این موضوع مخالف بود. مثالهای خلف او، مربوط به باغبان قانع او می­شود که جنگی همیشگی و بی­پایان علیه خرگوش­ها داشت؛ راسل  در مورد آن طوری صحبت می­کند که اسکاتلندیارد از بلشویک­ها صحبت می­کند.

خوب! فایده داشتن مدرک دانشگاهی، یا داشتن کارمندان زیردست و یا طرح­های مستمری بگیری و کتاب هایی که هنوز باید تمام کنیم، چیست؟

راسل گوشزد می­کند، آن طبیعت کار، یا میزان موفقیت از نظر دیگران نیست که مهم است، بلکه طرز نگاهی است که ما نسبت به آن داریم. لذتی که ما از موفقیت خود در برابر مشکلات می­بریم. لذتی است که من تردید دارم موفقیت آماده، آن را داشته باشد، اگرچه در پایان معمولاً این لذت بدست می­آید.

یک مثال: شما از پیاده­روی لذت کمی می­برید. اما اگر روزی به شدت مجروح می­شدید و به مدت شش ماه به تخت بیمارستان محدود می­شدید، در این صورت حتی از یک گام کوتاه نیز، لذت زیادی می­بردید.

راز لذت بردن از کارهای روزمره، از نگاه راسل، از نظر احساسی بسیار ساده است. این مسله به هوش و ذکاوت ربطی ندارد، اما کاملاً به صداقت مربوط می­شود.

برای رسیدن به هدفتان، شما به برآورد بیش از اندازه نیروهای خود، ندارید بلکه به برآورد صحیح آنها نیازمندید. اگر شما آدم خود­پسندی باشید، این خودپسندی ممکن است شما را در برابر ناامیدی از اینکه، واقعاً چه کسی هستید محافظت کند، اما اگر به این شکل، به زندگی خود ادامه دهید و مدام نتوانید خود را با برآوردی که خود از خودتان دارید هماهنگ کنید، این مسئله، باعث ناامیدی بیشتر شما خواهد شد.

خوشبختی چیزی نیست که فقط مختص افراد ثروتمند یا زیرک باشد. دفعه بعد که به کسی ریشخند می­زنید و می­گویید، خوب، او فقط تا وقتی که اینکار را انجام می­دهد، خوشحال است، به خاطر آورید که در آن لحظه او خوشحال است، اما شما نیستید.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب فتح خوشبختی

74000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *