مارگارت مید و کتاب بلوغ در ساموآ کتاب حاضر دستاورد پژوهش بانو دکتر مارگارت مید - نشر پیله

مارگارت مید و کتاب بلوغ در ساموآ

کتاب بلوغ در ساموآ
Rate this post

بلوغ در ساموآ

کتاب حاضر دستاورد پژوهش بانو دکتر مارگارت مید، استاد فقید دانشگاه کلمبیا، معروف‌ترین انسان‌شناس قرن و پیشگام در زمینۀ پژوهش‌های میدانی انسان‌شناسی است. این کتاب منبعی کلیدی در زمینه‌ی تقابل طبیعت و رشد، بحث‌ها و چالش‌های مرتبط با خانواده، بلوغ، جنسیت و قوانین اجتماعی است.

علاقه‌ی بانو مید به مقایسه‌ی نحوه‌ی روبرو شدن با چالش‌ها در سایر جوامع با جامعه‌ی آمریکا دلیل اصلی تصمیم وی برای انتخاب ساموآ و حضور شش ماهه‌ی ایشان در آنجا به منظور مواجهه‌ی نزدیک و لمس تفاوت‌های فرهنگی و زیستی مردم آن جزایر با زندگی آمریکایی بود.نتیجه‌ی این پژوهش انسان‌شناسی در سال 1928 در قالب کتاب «coming of age in samoa» ارائه شد و مورد استقبال بسیاری از اساتید قرار گرفت.

این کتاب تصویر واضحی از عمق تأثیر قابل توجه و انکارناپذیر شرایط جغرافیایی و میزان توسعه‌یافتگی محیط زندگی انسان بر روند رشد و شکل‌گیری شخصیت او به خواننده می‌دهد.از آنجا که هیچ جامعه‌ای فارغ از توتم‌ها و تابوهای ریشه‌دار فرهنگی نیست، این کتاب برای خوانندگان در هر ملیتی سودمند و جذاب خواهد بود. اشاره‌ی دقیق این کتاب به موانع و مشکلات پیش‌روی کودک ساموآیی در حال گذار از دوره‌ی کودکی به نوجوانی را می‌توان به عنوان الگوی جامع رشد کودک در جوامع کمترتوسعه‌یافته و بعضاً بدوی در نظر گرفت.

نظر به اینکه این کتاب تاکنون به چندین زبان منتشر شده است، تصمیم به ترجمه‌ی آن گرفتم تا امکان مقایسه‌ی چالش‌های رشد در جامعه‌ی ایرانی با چالش‌هایی که کودک بدوی ساموآیی در روند رشد خود با آن رو‌به‌روست، برای خواننده‌ی اندیشمند ایرانی نیز فراهم شود. باشد که این قیاس در تعامل ما با فرزندانمان در سنین بلوغ، و گذر از این مسیر پر چالش یاری‌رسان باشد.

در پایان با احترام از سرکار خانم وحدانی‌فر بابت ویرایش این ترجمه و آشنایی من با این اثر و همچنین دیگر عزیزانی که در طی کار همراهی کردند تا در کمال آرامش و آسایش به ترجمه‌ی این کتاب بپردازم، قدردانی می‌کنم.

ما بیشتر اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب بلوغ در ساموآ

انسان شناسی

کتاب بلوغ در ساموآ

118000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *