رژیم نازی در اوج امیدواری‌های نازی ها در اوج امیدواری - نشر پیله

نازی ها در اوج امیدواری

کتاب جهان بینی آدولف هیتلر
Rate this post

رژیم نازی در اوج امیدواری‌های خود برای کسب پیروزی، احساس می‌کرد که زمان آغاز فرآیند «تبعید یهودیان اروپایی به شوروی فرا رسیده است، جایی که مرگ به دلیل کار اجباری، سوءتغذیه و هوای سرد در انتظار آنها بود».

نازی‌های امیدوار

با در نظر گرفتن این موضوع، هرمان گورینگ که از نوامبر سال 1938 به صورت اسمی به عنوان مسئول «راه‌حل جامع مسئلۀ یهودیان» منصوب شده بود، در پایان ماه ژولای سال 1941 در نامه‌ای به راینهارد هایدریش، رئیس ادارۀ اصلی امنیت رایش نوشت:

«با توجه به وظیفه‌ای که به موجب فرمان مورخ بیست‌وچهارم ژانویه سال 1939 برای یافتن مطلوب‌ترین راه‌حل برای مسئلۀ یهودیان در قالب انتقال یا طرد آنها در سریع‌ترین زمان ممکن، به شما محول شده است؛ بدین‌وسیله به شما مأموریت می‌دهم که همۀ تدارکات لازم برای این مسئله در حوزۀ نفوذ آلمان در اروپا، را در نظر داشته باشید. همچنین در آیندۀ نزدیک نسبت به ارائۀ برنامه‌ها و تدابیر مورد نظر خود برای اجرای راه‌حل نهایی مسئلۀ یهودیان به اینجانب، اقدام نمایید».

نامۀ گورینگ که مبتنی بر درخواست هایدریش تهیه شده بود، در اصل صرفاً «تأیید رسمی اختیارات کاملی» بود که پیش از این به صورت شفاهی به وی ابلاغ شده بود. به این ترتیب در ماه مارس سال 1940 هایدریش برنامه‌ای را برای «حل مسئلۀ یهودیان» ارائه کرد؛ در ماه مارس سال پیشنهاد شد که تبعید یهودیان به شرق در سریع‌ترین زمان ممکن شروع شود.

  • با وجود این‌که پیشنهاد هایدریش به دلیل این‌که «دولت عمومی در آن زمان در موقعیتی نبود که بتواند حتی یک یهودی دیگر از لهستان یا آلمان بپذیرد»، مورد قبول واقع نشد؛ اما به همۀ ایستگاه‌های پلیس دستور داده شد که «با توجه برنامۀ راه‌حل‌نهایی مسئلۀ یهودیان که بی‌تردید به زودی ابلاغ خواهد شد، از مهاجرت بیشتر یهودیان از بلژیک و فرانسه، ممانعت به عمل آورند».

با توجه به این تحولات که همۀ یهودیان ساکن در حوزۀ تحت نفوذ آلمان را شامل می‌شد، فشار برای تبعید یهودیان به مراتب افزایش یافت. نامۀ گورینگ به هایدریش جهت تأیید اختیارات وی نیز در واقع بیان‌گر «گامی بود که وی آن را در این زمان حساس، با توجه به مزاحمتی که رؤسای ادارت و مقامات می‌توانستند برای وی در مسیر تحقق برنامه‌هایش ایجاد نمایند، ضروری تلقی می‌کرد».

در تابستان و پاییز سال 1941، هنوز ماهیت «راه‌حل نهایی یهودیان» قطی نشده بود؛ از این گذشته، برنامه‌ریزی‌ها برای نابودی یهودیان تحت تأثیر تحولات جنگ قرار گرفت، جنگی که هرگز در چارچوب برنامه‌ها به پیش نمی‌رفت.

در این زمینه: امپراتوری هیتلر

برگرفته از کتاب: جهان بینی آدولف هیتلر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *