نبوغ و تقوی وقتی می‌اندیشم می‌بینم که این جوهره وجودی جهان است - نشر پیله

نبوغ و تقوی

کتاب هنر بحث و جدل
Rate this post

تقوی و نبوغ

وقتی می‌اندیشم می‌بینم که این جوهره وجودی جهان است که می‌کوشد تا عقیده و اندیشه خود را بیان کند و این فطرت و سرشت آن است که سعی در شناخت و فهم خود دارد. این افکار دیگران نیست که من به دنبالش هستم، بلکه این من هستم که آنچه موجود است را به اندیشه و چیزی که معلوم است تبدیل می‌کنم، در غیر اینصورت نه به وجود می‌آیند و نه ادامه می‌یابند.
در حوزه فیزیک هزاران سال طول کشید تا در پس این تحقیق که آب عنصری ساده و به تنبع عنصری اصلی است حقیقتی به واقع بنشیند. همین طور در حوزه متافیزیک مدت زمان بیشتری طول کشید تا این واقعیت که نفس، موجودی ساده و به تنبع آن موجودی غیر قابل انکار است اثبات شود. با این حال نشان داده‌ام که از دو بخش ناهمگون ساخته شده است برای مثال، امیال خصوصیتی متافیزیکی است، چیزی در درون خود و دانستن، موضوع مادی و پدیده‌ای محض است.
بگذارید منظورم را برایتان شرح دهم. نگاهی به هر کدام از ساختمان‌های وسیع، عظیم و گران بیاندازید: این بدنه سخت و بزرگ که فضای زیادی را اشغال کرده است تنها در مغز خمیری شکلی موجودیت پیدا می‌کند و وجود دارد. موجودیت آن تنها در مغز انسان است. تا این مطلب را درک نکنید نمی‌توانید فراتر بروید.
به راستی که این جهان، خود معجزه‌ای است، جهان جسم‌های مادی. دو تا از این اجسام مادی جهان را مورد بررسی قرار دادم. هر دو سنگین، متقارن و زیبا بودند. یکی ظرفی سفالین یشمی با لبه و دسته‌ای طلایی رنگ، دیگری یک جاندار، یک حیوان، یک انسان بود. وقتی به اندازه کافی به تحسین نمای ظاهری آن‌ها پرداختم، از حضار نابغه آن مجلس اجازه گرفتم تا باطن آن‌ها را مورد بررسی قرار دهم و این کار را کردم. در ظرف سفالین چیزی جز نیروی جاذبه و تمایل مبهم خاصی در برقراری جاذبه شیمیایی بین مولکول‌ها نیافتم. ولی به محض اینکه به بررسی مورد بعدی پرداختم حیرت زده شدم ــــ حال چگونه حیرت خود را بازگو کنم؟ این موضوع از همه افسانه‌های پریان و داستان‌ها غیرقابل باورتر است. ولی با این حال سعی می‌کنم آن را برای شما تشریح کنم حتی اگر برای گفته‌های من اعتباری قائل نشوید.

ما بیشتر اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب هنر بحث و جدل

ناموجود
52500تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *