هنر پرسیدن سوال مفید به طور کلی ، افراد در هنگام گفتگو اشتباهات کوچکی - نشر پیله

هنر پرسیدن سوال مفید

کتاب چگونه افراد را آنالیز کنیم
Rate this post

پرسش سوال مفید

به طور کلی ، افراد در هنگام گفتگو اشتباهات کوچکی را مرتکب می شوند. اولین اشتباه افراد  در هنگام گفتگو این است که  انتقادات را با روی باز قبول نمی کنند. اما در عوض، تعریف کردن در مورد افراد  باعث می شود که آنها احساس خوبی نسبت به مخاطب خود داشته باشند. در آن لحظه شخص از گفتگو با شما لذت می برد. این تکنیکی ساده برای بهبود مکالمه در یک محیط اجتماعی است. شما باید استدلالی منطقی را تحسین کنید، یا از یک ایده خوب قدردانی نمایید. وقتی کسی از شما تعریف می کند، باید از او مودبانه تشکر نمایید.

دومین اشتباه آنها این است که با دقت به حرف های دیگران گوش نمی دهند. مهارت های خوب گوش دادن، جزء جنبه مهم گفتگوی خوب است. در واقع، شما باید صبوارنه و با توجه کافی به صحبت های مخاطب خود گوش کنید و به طور مصحیح و کامل  پاسخ دهید تا در جریان کل گفتگو قرار بگیرید . آموختن هنر گوش دادن فعال بسیار ساده است. ابرای دست یافتن به این هنر، در هنگام گفتگو شما باید با دقت به صحبت های مخاطب خودگوش دهید ، پیشنهاد یا نظر خود را بیان نمایید، نکات کلیدی را تکرار کنید و برای ادامه بحث سؤالاتی منطقی بپرسید.

جنبه پرسشگری نقش مهمی در گفتگوها دارد. معمولاً افراد در مورد نوع سؤالاتی که باید بپرسند اطمینان ندارند. باید از پرسیدن سؤالات کلیشه ای پرهیز کرد و گفتگوی خود را با اطلاعات مفید و با ارزش پربار کنید.  بزرگترین اشتباه افراد در هنگام گفتگو این است که آنها متکلم وحده هستند. آنها متوجه نمی شوند که در حین گفتگو، اجازه صحبت کردن به دیگران نمی دهند. ابتدا گفتگو را خوب شروع می کنند، اما در پایان معلوم شود که به دیگران مجال گفتن یک کلمه را هم ندادند، شاید به این دلیل که از موضوع هیجان زده یا عصبی بودند.

پس از بحث در مورد اشتباهات رایج ، می خواهم به ارزش پرسیدن سوال مفید بپردازم. سؤالات مفید نمادی از بهره وری ، خلاقیت ، نگرش مثبت  هستندو می توانند به ما در رسیدن به اهدافمان کمک کنند. روند سؤال مؤثر نیز به هنر گوش دادن مؤثر نیاز دارد. منظور از سؤالات مفید، آن دسته از  سؤالاتی هستند که باعث تحریک فکر و واکنشهای قدرتمند می شوند. آنها منبع بی انتها و  خوبی برای جمع آوری اطلاعات مفید هستند. باید به خاطر داشته باشید  که برای پاسخ به این دست سوالات با صبر و شکیبایی عمل کنید ، زیرا ممکن است در بعضی موارد افراد حالت دفاعی به خود بگیرند.

 همیشه بنا را براین بگذارید که قرار است ببینید مخاطب شما در گفتگو چقدر بر موضوع تسلط دارد. به عنوان مثال از او بپرسید ، “به نظر شما مشکل چقدر جدی است؟” این دست سؤالات قدرتمند روند ارتباط و همچنین درک شخص دیگر را بهبود می بخشند و  برای انجام مصاحبه ، حل و فصل مذاکرات و تصمیمات راجع به حل مسئله استفاده می شوند. مثالهای رایج  دیگر عبارتند از: ” چه  پیشنهادی برای رفع این مشکل دارید ؟” ، ” استراتژی پیشنهادی شما چیست؟” ، “به نظر شما  موانع پیش رو کدامند؟” و غیره. سؤالات مربوط به نتایج یا دستاوردها، ایده هایی را در مورد نحوه دستیابی به یک کار یا فعالیت ارائه می دهند. نمونه هایی از آنها عبارتند از: “برنامه شما چیست؟” ، ” چه هدفی دارید ؟” و بسیاری دیگر. سؤالاتی از قبیل ” برای آینده چه برنامه ای دارید ؟” ، “اقدام  بعدی شما چیست؟” اقدامات لازم را برای دستیابی به یک هدف مشخص می کنند.

ما بیشتر اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب چگونه افراد را آنالیز کنیم

31000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *