ماکس وبر بزرگترین انسان آلمانی عصر ما بود. کارل یاسپرس و ماکس وبر - نشر پیله

کارل یاسپرس و ماکس وبر

کتاب ماکس وبر سیاستمدار دانشمند و فیلسوف
Rate this post

کارل یاسپرس

ماکس وبر بزرگترین انسان آلمانی عصر ما بود. من می‌دانم که با بیان این سخن، در قضاوت کردن دربارهٔ ماکس وبر، از آیندگان پیشی می‌گیرم. با این حال همچنان بر این باورم، زیرا تقریباً نیم قرن با این اعتقاد راسخ زندگی کرده‌ام.

زندگی ماکس وبر با عصر بی‌همتای صلح و امنیت در اروپا مصادف بود، همان عصری که در سطح و ابعاد جهانی، عصر امپریالیسم شناخته می‌شود. او به‌طور شهودی از لحظهٔ خاص تاریخیِ آلمان آگاه بود: از وقوع رویدادهای شوم و پیش‌بینی‌نشدهٔ آیندۀ نزدیک.

اگر آلمان نمی‌خواست بر دستاوردهایی تکیه کند که امنیت کاذب را به ارمغان ‌بیاورد، باید همه نیروهایش را فرا می‌خواند و در عرصه سیاسی، ملتی آگاه و فعال می‌شد.

ماکس وبر خواستار مستعمرات برای آلمان نبود، بلکه خواستار نقشی در تصمیمات جهانی آینده در جامعهٔ ملل بود. نگران مشارکت آزاد آلمان در تجارت بین‌المللی بود، مشارکتی که برای حیات اقتصادی کارگران آلمانی ضروری بود.

از خودپسندی و خودفریبی آلمانی بیزار بود. وجود زمینۀ تجاری را برای دولتمردانی که بتوانند ظرفیت‌های آلمان را توسعه دهند ضروری می‌دانست، آن چیزی که به تعبیر وی در درون «نظام» امپریالیستی غیرممکن بود.

برگرفته از کتاب ماکس وبر سیاستمدار، دانشمند و فیلسوف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *