در بخش کلیات هنر دو اثر زیر به‌صورت کتاب زمینه هنرشناسی کتاب سال شد - نشر پیله

کتاب زمینه هنرشناسی کتاب سال شد

کتاب زمینه هنرشناسی
Rate this post

آثار برگزیده و شایسته تقدیر چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال و سی‌ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، همزمان با آیین پایانی این جوایز معرفی شدند.

‌موضوع هنر / گروه کلیات هنر

در بخش کلیات هنر دو اثر زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:

«زمینه هنرشناسی: درآمدی بر جهان‌نگری هنری»، تألیف جواد مهدی‌زاده، تهران: پیله، ۱۴۰۱، ۶۵۲ ص.

همه می‌دانیم که درباره «هنر» بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند و هر روز صدها کتاب و مقاله‌های تازه در این زمینه منتشر می‌شود. پس چه نیازی به نوشتن این کتاب بوده و هست. به نظر نگارنده فعالیت هنری همواره یکی از نیروهای آگاهی‌بخش و امیدبخش انسان در هنگامه زندگی و یار و یاور او در مبارزه با زشتی‌ها و ساختن دنیایی بهتر و زیباتر بوده است.

اما به نظر می‌رسد جامعه انسانی، در دوران معاصر، با انبوهی از سختی‌ها، مخاطره‌ها و زشتی‌های جدیدی روبه‌رو شده که به پیدایش و گسترش برخی اندیشه‌ها و عواطف منفی و ضد زندگی مانند احساس پوچی، تنهایی، ناامنی و نگرانی دامن زده است.

تا جایی که پدیده‌هایی مانند «بحران معنویت» و «بحران عاطفی» به یک مسئله فراگیر و پیچیده تبدیل شده است. بسیاری از فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی به این باور رسیده‌اند که انسان امروزی بیش از گذشته به معناجویی و زیبایی‌خواهی در زندگی فردی و جمعی نیاز دارد. و هنر نیرویی بزرگ و بی‌رقیب است که می‌تواند در این راه دشوار به ما یاری رساند.

در این زمینه: مفاهیم اساسی زیبایی شناسی

برگرفته از کتاب: زمینه هنر شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *