برداشت از کتاب آمریکا تحت لوای سوسیالیسم برای کسانی که شاهد سرنگونی نظام‌های - نشر پیله

برداشت از کتاب آمریکا تحت لوای سوسیالیسم

کتاب آمریکا تحت لوای سوسیالیسم
Rate this post

آقای دکتر احسان اعجازی

برای کسانی که شاهد سرنگونی نظام‌های سیاسی سوسیالیستی در جهان بوده‌اند، ظهور دوباره یک نظام سوسیالیستی مایه‌ی شگفتی خواهد بود، به خصوص آنکه اگر چنین نظامی در ایالات‌متحده آمریکا، که تا به امروز به مثابه یک نظام سرمایه‌داری بی حد وحصر شناخته می‌شود، شکل بگیرد.

در چنین شرایطی، پرسشی اساسی که ممکن است ذهن هر فرد آگاه به مسائل سیاسی و اقتصادی را به خود مشغول کند این است که: آیا یک نظام سوسیالیستی می‌تواند در دنیای امروز جوامع را به سوی توسعه رهنمون سازد، نظامی که در گذشته عملکرد موثر و کارآمدی از خود نشان نداده است.

در همین راستا، «دنیش دسوزا» در کتاب خود با عنوان «آمریکا تحت لوای سوسیالیسم» می‌کوشد تا امکان شکل‌گیری یک نظام سوسیالیستی را در آمریکا مورد واکاوی قرار دهد. او این‌گونه استدلال می‌کند که ایده‌های سوسیالیستی که امروزه توسط سیاستمداران دموکرات آمریکایی نظیر «الکساندریا اوکازیو کورتز»، «برنی سندرز»، «ایلهان عمر» و «الیزابت وارن» ترویج می‌شود از سوسیالیسمی که از سوی «لنین» و «مائو» تبلیغ می‌شد، کاملاً متفاوت است.

«دسوزا» سوسیالیسم دموکرات‌های آمریکایی را «سوسیالیسم هویت» نام‌گذاری می‌کند. به باور او، این نوع از سوسیالیسم تلفیقی از سوسیالیسم کلاسیک و سیاست مبتنی بر هویت است. سوسیالیست‌های امروزی ادعا می‌کنند که مدل آنها برخاسته از الگوی «جهش بزرگ» مائو و سوسیالیسم ونزوئلایی نیست، بلکه کشورهای اسکاندیناوی نظیر سوئد و نروژ با توسل به سوسیالیسم مورد نظر آنها توانسته‌اند به توسعه دست پیدا کنند و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در جوامع خود را به حداقل ممکن برسانند.

«دسوزا» با بذله‌گویی، خلاقیت منحصر به فرد خود و با اتکا به زبان بُرنده‌ی خود تلاش می‌کند تا نقاب از این چهره‌ی جدید سوسیالیسم بردارد و جامعه آمریکا را نسبت به نیات واقعی مبلغان آن آگاه سازد. او با قلم رسای خودش نشان می‌دهد که چگونه حامیان سوسیالیسم در حزب دموکرات آمریکا طبقه کارگر را به حال خود رها کرده و تنها به دنبال دفاع از حقوق نژادهای گوناگون، دفاع از حقوق جنسیتی، پشتیبانی از گرایشات جنسی مختلف، و حمایت از مهاجران قانونی و البته غیرقانونی در آمریکا هستند.

او با نگارش این کتاب درصدد است این نکته را افشا کند که سوسیالیست‌های آمریکایی از مدل ونزوئلایی، و نه از فرمول اسکاندیناوی، بهره می‌گیرند. او سعی می‌کند که به طور مستند نشان دهد که حامیان سوسیالیسم در آمریکا از طریق اتخاذ اقدامات غیرقانونی و روش‌های اقتدارگرایانه به دنبال تاسیس یک نظام سوسیالیستی خاص در آمریکا هستند.

«دسوزا» در نهایت می‌کوشد تا از تاکتیک‌های چپ‌گرایان آمریکایی رونمایی کند. او «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده، را به عنوان یک رهبر سیاسی معرفی می‌کند که می‌تواند در نبرد با سوسیالیسم در صحنه سیاسی آمریکا پیروز شود. سرانجام اینکه «دسوزا» نشان می‌دهد که چگونه مردم آمریکا می‌توانند به ترامپ برای رویارویی با تهدید سوسیالیسم کمک کنند. این نویسنده خوش ذوق پیشنهاد می‌دهد که مردم آمریکا می‌توانند با مشاهده نحوه‌ی زندگی در ونزوئلا به پیامدهای سیاست‌های فاجعه‌بار سوسیالیستی دموکرات‌ها پی ببرند.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

قیمت اصلی 145600تومان بود.قیمت فعلی 133000تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *