رولان بارت، اسطوره‌های زندگی ارزش های نمادین - نشر پیله

ارزش های نمادین

کتاب زندگی در نود دقیقه فلسفه فوتبال
Rate this post

ارزش

رولان بارت، اسطوره‌های زندگی روزمره را به عنوان طبیعی سازی چیزها و رویدادها توصیف می‌کند. این افسانه‌ها به صورت طبیعی اشتباه درک می‌شوند، در حالی که در واقعیت، رویدادها فرآیندهای اجتماعی هستند.

بنابراین به نظر می‌رسد که این یک واقعیت طبیعی است که فرانسوی‌ها با استیک و شراب قرمز قدرت تازه‌ای کسب می‌کنند، در واقع ارگانیسم آنها به گونه‌ای است که به این طریق می‌توانند روح زندگی خود را برانگیزند.

بنابراین در مواقع بحرانی توصیه می‌گردد که از این مواد غذایی اصلی به عنوان منابع کم و بیش بیولوژیکی استفاده شود.

ایده اصلی رولان بارت را می‌توان با تفکرات ما در مورد فوتبال مرتبط نمود: به فوتبال به عنوان شکل بیان غرایز طبیعی نگریسته شود. تیم ملی به عنوان نماینده طبیعی مردم یک کشور تلقی می‌گردد.

از این منظر در فوتبال، قدرت طبیعی یا به عبارت دیگر قدرت بیولوژیک و برتری یک کشور بیان می‌شود.

در نگاه اول این افسانه از قدرت اقناع کننده بالایی برخوردار است، به نحوی که همه ملت‌ها محکم به آن می‌چسبند، به ویژه ملت هایی که احساس می‌کنند طرد شده و به درستی درک نشده اند.

برای این ملت‌ها فوتبال، نماد میدانی است که در آن می‌توانند قدرت خود را اثبات نمایند. اعتبار افسانه به ظاهر از این طریق افزایش می‌یابد که خود مبتنی بر افسانه‌های سایر ملت‌ها باشد. از این منظر در بازی‌های ملی موضوع ارزش نمادین ملت مطرح است.

در آلمان جایی که مدت‌ها پس از حکومت نازی‌ها، نگاه اسطوره ساز از ملت دریغ شده بود، مخاطب بعد از مدتی آماده بود که به صورت احساساتی در افسانه فوتبال سهیم باشد، مشارکت مظهر اعتقاد به این افسانه‌ها است.

فوتبال از ما می‌خواهد دست کم در مدت بازی، یک دژ جمعی بسازیم.

در جریان رقابت‌های جام جهانی 2014 سایر ملت‌ها نظیر سوئیسی‌ها، هلندی‌ها و از همه بیشتر تیم‌های آمریکای جنوبی چنین کاری را انجام دادند، به ویژه برزیلی‌ها که نه تنها سرود ملی خود را می‌خواندند، بلکه به دنبال آن ابراز عشق به کشورشان را نیز با صدایی بلند اعلام کردند.

تصویری که یک تیم از خود ایجاد می‌کند، سبب تقویت اطمینان به آن تیم می‌شود. البته می‌تواند به عنوان یک بازتاب فریبنده نیز از کار درآید.

اینکه آیا افسانه حقیقت دارد، از تصویری که در سطح رودخانه نمایان می‌شود، قابل درک نیست. این تصویر برخی مواقع براق و برخی مواقع همانند سایه‌ای بر روی امواج ظاهر می‌شود.

در قایق غرق شده نه تنها بازی‌های فوتبال گذشته قرار دارند، بلکه در اطراف آن ذرات و مواد غذایی فراوانی شناور هستند که ما از آنها به عنوان پاسخی برای این پرسش بهره می‌بریم که چه هستیم و از چه چیزی تشکیل شده ایم.

این یک مخزن واقعی از مواد غذایی است که به ویژه تماشاگران از نظر قدرت، مقام، اعتبار و احترام دیگران «جلوی ما» از آن استفاده می‌کنند.

طرفداران اصطلاحاتی نظیر «فلان بازیکن به یک اسطوره بدل شده است» را دوست دارند، آنها عاشق زبان قهرمانی آرمان گرایانه هستند، زبانی که بدون هدف است، هیچ استفاده‌ای ندارد و کمکی برای هیچ موضوع عملی به شمار نمی رود و دقیقاً به همین دلیل دوستداران فوتبال، احساس بزرگی و افتخار را به بازیکنان اعطا می‌کنند.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب زندگی در نود دقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *