حسد، منشا باورهای نادرست فلسفه حسادت و منشا آن و علت اش از نگاه برتراند راسل... - نشر پیله

حسد، منشا باورهای نادرست

کتاب در ستایش شکاکیت
Rate this post

دلایل حسد

یکی از قدرتمندترین دلایل حسد، باور نادرست است. اگر از هر فرد نسبتا متمولی در هر شهری بپرسید، همه آن‌ها در مورد درآمد همسایه شان اغراق می‌کنند. که همین اغراق فرصتی را در اختیارشان قرار می‌دهد تا بتوانند حسادت و تنگ نظری خودشان را توجیه کنند.

حسادت زنان زبان‌زد مردان است. اما در هر اداره و سازمان بزرگی، دقیقا همان میزان از حسادت بین مقامات مرد نیز دیده می‌شود. زمانی که یکی از آن‌ها ترفیع می‌گیرد، بقیه می‌گویند” اوه فلان فلان شده می‌داند چگونه مجیز کله گنده‌ها را بکند.

من هم اگر با چاپلوسی و خود شیرینی خودم را کوچک کرده بودم زودتر از او ارتقا درجه می‌گرفتم. بدون شک توانایی‌هایش جنبه متظاهرانه و نمایشی دارد و قابل اعتماد نیست، دیر یا زود مقامات به اشتباهشان پی می‌برند.

یکی از عواقب ناخوشایند حسد در ما، این است که باعث شکل‌گیری یک باور نادرست در مورد منفعت شخصی از بعد اقتصادی چه در سطح فردی و چه در سطح ملی می‌شود. منظورم را با یک داستان واضح تر بیان می‌کنم.

شهری بود که درآن تعدادی قصاب، نانوا و مشاغل دیگر زندگی می‌کردند. روزی یکی از این قصاب‌ها که بسیار فعال و پرمشغله بود با خود فکر کرد که اگر قصاب‌های دیگر از بین بروند و او انحصار این شغل را داشته باشد، سودش چندین برابر می‌شود و کارش رونق بیشتری می‌گیرد.

بنابراین با ارزان فروشی فکرش را عملی کرد. هرچند که این کار به قیمت ضرر مالی و از دست دادن سرمایه و اعتبارش تمام شد. در همان زمان یک نانوای دیگر که او نیز در کسب و کارش موفق بود، همین نقشه را عملی کرد و به نتیجه مشابهی رسید. و این روش در هر حوزه کاری که مربوط به خرید و فروش بود ادامه یافت.

هر کدام از آن‌ها با خوشحالی منتظر رسیدن به یک سود کلان بودند. ولی متأسفانه بقیه قصاب‌ها در وضعیتی نبودند تا استطاعت خرید نان داشته باشند. و از آن طرف، نانواها برای خرید گوشت در مضیقه بودند. همه کارگرانشان نیز کارشان را از دست داده بودند و به جاهای دیگری رفتند.

در نتیجه، اگرچه قصاب و نانوا موفق شدند شغلشان را به انحصار خودشان در بیاورند، ولی فروششان نسبت به قبل کم شد. آن‌ها فراموش کرده بودند که اگر چه انسان ممکن است توسط رقبایش آسیب ببیند، اما از آن طرف توسط مشتریانش سود می‌کند.

کار و تعداد مشتری‌ها نیز زمانی افزایش پیدا می‌کند که کسب و کار آن‌ها نیز به سطحی از رونق و شکوفایی برسد. حسادت باعث شده بود که توجه شان را به رقبایشان معطوف کنند و این واقعیت را از یاد ببرند که هر کدام برای رشد و پیشرف به مشتری خود وابسته هستند.

ما بیشتر در  مورد این کتاب به این آدرس لینک مطلبی را منتشر کرده‌ایم

برگرفته از  کتاب در ستایش شکاکیت

نوشته‌ی برتراند راسل / ترجمه‌ی پریسا کلانتری

42000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *