شما معلم به درد نخوری هستید دکمه‌ حرکت آهسته - نشر پیله

دکمه‌ حرکت آهسته

کتاب روش مدیریت کلاس
Rate this post

«من از چیزی که به او گفتم پشیمان هستم ولی عصبانی بودم و هر معلمی آستانه‌ی تحملی دارد.»

«دکمه‌ی حرکت آهسته» سبب می‌شود تا در شرایط حساس تفکر کنید.

این شرایط را تصور کنید. شما از دانش‌آموزی می‌پرسید که چرا کاراش را انجام نمی‌دهد و کاربرگ‌هایش را پاره می‌کند و بر روی زمین می‌اندازد: « شما معلم به درد نخوری هستید و کلاس تان خسته کننده و بی‌فایده است.».

شما خسته از شب بیداری بخاطر  آماده‌سازی تدریس امروز، با دانش آموز عصبی برخورد می‌کنید و اینگونه حاضر جوابی می‌کند، می‌گویید: «تو یک دانش‌آموز بی‌مصرف هستی! چگونه جرأت می‌کنی که کاربرگ‌های من را پاره می‌کنی»!

دانش‌آموز صندلی را هل می‌دهد و به پای شما اصابت می‌کند و می‌گوید: «من می‌رم و با پدرم می آم چون به من گفتی بی‌مصرف!”

شرایط استرس‌زا خصوصا با دانش‌آموزان دردسرساز به سرعت سیر صعودی دارد. عکس‌العمل شما ممکن است طبیعی باشد ولی مشکل را بیشتر و آتش را فوران تر می‌کند. وقتی شرایط این‌گونه است «دکمه حرکت آهسته» را در ذهن فعال کنید.

در ذهن تصور کنید شاید این آتش زرد رنگ باشد و وقتی که از این روش استفاده کردید، موسیقی آرامی و در پسِ ذهن‌تان شروع به پخش کردن کند و به شما اجازه دهد تا پاسخی فکر شده بدهید.

  • وقتی که به این روش عادت کنید و رفتارهای تحریک کننده را نیز می‌توانید به سادگی پاسخ دهید. این کار به شما امکان اندکی فکر کردن را می‌دهد تا خودتان را کنترل کنید. از عکس العمل عجولانه جلوگیری می‌کند و همچنین سبب ماندن در شغل تان خواهد شد.

نکته‌ی آموزشی:

این روش همچنین سبب می‌گردد تا از نظر جسمی نیز آرام شود. دانش‌آموز ممکن است چیزی بگوید تا شما را تحریک کند. مثلا: «شما کاری نمی‌خوای کنی؟ فقط می‌خوای همان جا بایستی؟ «این جملات بسیار تحریک کننده هستند و پاسخ شما باید به شکلی آرام کننده باشد. بگویید: «من منتظر تو هستم تا آرام شوی.» از دست‌تان استفاده کنید و صدایتان را آرام و محکم نگه دارید.

در این زمینه: شکوفایی عزت نفس

برگرفته از کتاب: روش مدیریت کلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *