عزّت‌نفس، اعتمادی است که به ارزش‌ها شکوفایی عزت نفس - نشر پیله

شکوفایی عزت نفس

کتاب مدیریت رفتاری
Rate this post

مدیریت رفتاری

«عزّت‌نفس، اعتمادی است که به ارزش‌ها و توانایی‌های خودمان داریم. افراد با عزّت‌نفس بالا راحت‌تر بر شکست‌ها فائق می‌آیند.»

استفاده از ابزارهای مختلف برای شکوفایی عزّت‌نفسِ دانش‌آموزان، سبب ایجاد کلاسی آبرومند می‌گردد که کار درخواست شده را انجام می‌دهند. روشی داشته باشید که هدف آن بالا بردن عزّت نفس دانش‌آموزان باشد.

همه‌ی ما کسانی را که حال ما را نسبت به خودمان خوب می‌کنند، دوست داریم، همین مسئله در کلاس نیز صادق است. اگر شما از ترفند‌های مختلف برای بیان موفقیت‌ها و توانایی‌شان استفاده می‌کنید، آن‌ها در کلاس شما احساس راحتی خواهند داشت. و این به این معناست که آن‌ها بهتر حرف شما را گوش خواهند داد. پس شما انگیزه‌ای برای حال خوب آن‌ها خواهید بود و تأثیر عظیمی بر آن‌ها خواهید گذاشت و در مقابل آن­ها نیز باعث می‌شوند تا شما حال بهتری داشته باشید.

یک شبه نمی‌توانید عزّت‌نفس را بالا ببرید. روش‌ها و فعالیت‌های خاصی برای افزایش عزت‌نفس وجود دارد؛ و این دو روش که در زیر بیان شده است، باید تمرین شوند. در این­جا چند نمونه از این فعالیت‌ها بیان می‌شود:

  • روزهای خاص: اسم همه‌ی دانش‌آموزان را بنویسید و در یک کلاه بریزید. اسم یک نفر را بیرون آورید، اسم خارج شده، کسی‌ست که فردا «روز خاص» اوست. او نسبت به بقیه برتری‌هایی دارد مثلاً: با انتخابِ دو نفر از دوستانش، می‌توانند زودتر به وقت استراحت بروند، یا یک برگه تشویقی-تمجیدی در پایان روز از معلم‌اش دریافت کند.
  • برگه‌های تشویقی_تمجیدی: از هر دانش‌آموز بخواهید تا برگه‌ای را که در وسط آن اسم‌اش را نوشته در جا‌میز بگذارد. وقتی کلاس به مرحله‌ی آشوبِ ذهنی رسید بازی «گفتن نکات مثبت به دیگران» را انجام دهید. از دانش‌آموزان بخواهید تا تک‌تک به برگه‌های دوستان‌شان سر بزنند و ویژگی مثبتی را در آن بنویسند (خودتان می‌توانید توضیح دهید که چگونه باید بنویسند). اگر نمی‌توانند نکته‌ی مثبت بنویسند، پس چیزی روی برگه‌ها ننویسند.

چهره‌ی دانش‌آموزان وقتی برگه‌های تمجید‌ی‌شان را می‌بینند، دیدنی است. از آن‌ها بخواهید تا این برگه‌ها را بالای تخت خواب‌شان بچسبانند.

  • جشن تک‌نفری: از دانش‌آموزان بخواهید تا برگه‌های واقعیت پر کنند و بازی «حدس بزن کدوم دانش‌آموز» را شروع کنند؛ این بازی بیان واقعیت‌هایی درباره‌ی یکی از همکلاسی‌ها است. (کمک کنید تا نکاتی جالب و واقعی بیان کنند)
  • مجله‌ی کلاسی: مجله‌ای با دو ورق A3 در کلاس درست کنید. از آن‌ها بخواهید تا نکاتی درباره‌ی خودشان بر روی آن‌ها بنویسند. اجازه دهید تا این نوشته‌ها در طول سال خوانده شوند.
  • دو حقیقت و یک دروغ: تکه‌های کاغذ به آن‌ها بدهید تا دو حقیقت را درباره‌ی خودشان که دیگران نمی‌دانند و یک دروغ بنویسند. سپس از آن‌ها بخواهید تا برگه را به دوستان‌شان نشان دهند تا حدس بزنند که کدام یک از مطالب نوشته شده دروغ است.
  • ما چقدر تو را می‌شناسیم؟ سؤالات مختلفی با پاسخ‌های متفاوت بپرسید، مثلاً: «کدام ابرقهرمان‌ها را بیشتر دوست داری؟ کسی که بتواند پرواز کند یا نامرئی شود، آرزوی دیگران را برآورده کند یا در زمان سفر کند»؛ پاسخ ها‌یشان را در یک برگه بنویسند و سپس دو نفری از هم سؤال بپرسند، آیا می‌توانند پاسخ را حدس بزنند.

نکته‌ی آموزشی: هر فعالیتی که به آن علاقه‌مند هستند، می‌تواند سبب شکوفایی عزّت‌‌نفس‌شان گردد. می‌توانید بخواهید، تا تک‌تک درباره‌ی کاری که کرده‌اند و از آن لذت برده‌اند، جایی که رفته‌اند و دوست داشتند و یا کار‌های جالبی که با خانواده انجام داده‌اند، سخن بگویند.

درگیر کردن والدین: چند برگه (آموزش شخصی، اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی) را به عنوان تکلیف منزل بدهید تا کودکان به همراه والدین، 5 توانایی که در آن متبحر‌ند را بنویسند. شما می‌توانید لیستی از آن را برای والدین‌شان بفرستید (مؤدب، در تشویق کردن دیگران بسیار خوب است، با‌مزه است و…).

از والدین بخواهید تا ۱۰ مورد از ویژگی‌های کودک‌شان را بنویسند که این‌کار سبب شکوفایی عزّت نفس‌شان می‌گردد.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب مدیریت رفتاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *