با سؤالی شروع کنید که می‌دانید دانش‌آموزان آن ساختن یک مجموعه‌ی محکم - نشر پیله

ساختن یک مجموعه‌ی محکم

کتاب درس پرسیدن و چالش
Rate this post

«هرچه جعبه محکم‌تر باشد، شکستن آن دشوارتر است.»

این ایده مربوط به ساختنِ فهم دانش‌آموزان از یک موضوع، و توانایی چگونگی بیان فهم‌شان است.

آیا می‌دانید، کدام مجموعه از رنگ‌هایِ فروشگاه‌هایِ «خودت انجام بده» را انتخاب می‌کنید؟ در این­جا به استفاده‌ی دیگری از آن‌ها اشاره می‌شود. این ایده برای استفاده بهتر از کلمات، در حین توضیح دانش‌آموزان است. مجموعه‌ی رنگ‌ها به واژگانی گفته می‌شود که تمایل دارید، دانش‌آموزان از آن‌ها استفاده کنند. پررنگ‌تر یعنی(کلمه‌ی) قوی تر یا چالش‌برانگیزتر.

مجموعه‌ی رنگ‌ها را از فروشگاه‌های «خودت انجام بده» و یا جدول رنگ‌های مختلف به صورت آنلاین پیدا کنید.

با سؤالی شروع کنید که می‌دانید دانش‌آموزان آن را با جزئیات بیشتری، می‌توانند پاسخ دهند، و سپس با توجه به رنگ بعدی کلمات کلیدی رنگ موردنظر را به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید، که پررنگ‌تر به معنای کلمه‌ی قوی‌تر باشد. از دانش‌آموزان بخواهید، برای پاسخ دادن از هر رنگ یک کلمه انتخاب کنند.

مثلاً، معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد تا درباره‌ی جنگل‌زدایی، پاسخی مناسب برای امتحان بنویسند. آن‌ها باید مجموعه‌ای از سه رنگ را استفاده کنند: آبی کم‌رنگ، آبی پررنگ، آبی خیلی پررنگ (سرمه‌ای).

آن‌ها را روی هر رنگ، سه کلمه چاپ می‌کنند. آبی کم‌رنگ: «تأثیر»، «تخریب»، «زیستگاه». آبی خیلی پررنگ (سرمه‌ای): «میراث»، «جامعه»، «جابجایی.» استفاده از رنگ‌ها به معلم این امکان را می‌دهد تا میان پاسخ‌های مختلف فرق بگذارد. گرچه ممکن است که، معلم از رنگ کلمه‌، استفاده‌ی خاصی کند، ولی همه‌ی رنگ‌ها به تمام دانش‌آموزان داده می‌شود و هر دانش‌آموزی می‌تواند، از هر رنگی استفاده کند.

در این زمینه: درس پرسیدن همکلاسی

برگرفته از کتاب: درس پرسیدن و چالش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *