است که پایتخت هندوانه جهان است. شهر کوچک ماسکاتین - نشر پیله

شهر کوچک ماسکاتین

کتاب دولت ها چگونه پیروز می شوند
Rate this post

ماسکاتین

شهر کوچک ماسکاتیندر ایالت آیووا ایالات‌متحده با 200 هزار نفر جمعیت جزو شهرهای بزرگ جهان نیست، تنها علت شهرت آن این است که پایتخت هندوانه جهان است.

بعد از ظهر 12 فوریه 2012 شهر شلوغ و مملو از طرفداران محلی، دانشجویان بین‌المللی، پلیس، عکاسان، خبرنگاران و جمعیت معترض بود. تماشاگران و مردم پرچم ایالات‌متحده و جمهوری چین را به اهتزاز در آورده بودند، برخی پلاکاردهایی را شعارهایی مانند «آیووا+علامت قلب +چین» حمل می‌کردند.

در ساعت مقرر، موتورسوار رسید. مهمان افتخاری، شی جین پینگ که در آن زمان هنوز معاون رئیس‌جمهور چین بود راهی یک خانه معمولی ​​چوبی به شماره 2911 در بانی درایو شد. همین که دوربین‌ها فلش زدند او به ردیف بزرگان شهر سلام کرد و راهش را به سمت  یک زوج مسن -النور و توماس دورچاک- باز کرد.

  • زوجی که فقط برای یک دیدار از فلوریدا به این‌جا آمده بودند.
  • این اولین دیدار آقای شی از ماسکاتین و همین‌طور نخستین ملاقات او با دورچاک‌ها نبود.

بیش از 30 سال پیش، در سال 1985، آن‌ها شی را که در یک تور مسافرتی مخصوص مقامات چینی شرکت کرده بود، به خانه خود برده و از او پذیرایی کرده بودند. مقامات چینی می‌خواستند از سبک زندگی آمریکایی در همکاری با مدرسه روابط بین‌الملل آمریکایی بیشتر سردربیاورند.

رئیس‌جمهور آینده چین چند شب را در اتاق قدیمی پسر این خانواده خوابید که با کاغذ دیواری‌هایی با طرح فوتبال آمریکایی و چهره‌های اکشن جنگ ستارگان تزیین شده بود. او وقتی سال 2012 به چین بازگشت از خاطراتش در ماسکاتین، دورچاک‌ها و دیدگاه مثبت شهروندان معمولی آمریکایی به نیکی یاد می‌کرد.

رویداد اصلی در سال 1985و بزرگداشت آن در سال 2012 اتفاق افتاد زیرا افراد قدرتمند در پکن و واشنگتن دی‌سی به این درک رسیده بودند که مخاطب روابط بین‌الملل صرفاً دولت‌ها نیستند. گاهی اوقات بهترین راه برای اجرای سیاست خارجی یک دولت، مشارکت با خارجی‌ها به صورت بی‌واسطه و رودرروست.

این نوع فعالیت‌ها در ایالات‌متحده به عنوان دیپلماسی عمومی برای برخی از ناظران این عرصه شناخته شده‌است. دیپلماسی عمومی یکی از انواع تبلیغات است با این حال فعالان این عرصه و سیاسیون آموخته‌اند که این دو را متمایز ببینید. در تبلیغات، هدف این است که پیام را به مخاطبان دیکته و آن‌ها را متقاعد کنید که حق با شماست.

اما دیپلماسی عمومی در مورد گوش دادن به طرف مقابل و تلاش برای توسعه درك متقابل در روابط است.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب دولت ها چگونه پیروز می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *