من این را آموخته‌ام که برای مراقبه‌ی دست ستاره ماهی - نشر پیله

مراقبه‌ی دست ستاره ماهی

کتاب ذهن آگاهی در کلاس
Rate this post

مراقبه

“از اینکه کودکان با استفاده از این مهارت آرامش خود را به کسب می‌کنند، لذت می­برم. این تمرین برای کودکان و دانش‌آموزان درسِ زیبایی­شناسی فوق­العاده است”.

من این را آموخته‌ام که برای رشد ذهن آگاهی در کودکان، ما باید روش­های فراوانی را امتحان کنیم تا آن­ها بتوانند از میان آن­ها، روش خود را برگزینند.

یک روش ساده که برای بیشتر کودکان (و البته بزرگسالان) موثر است، تمرین مراقبه­ی دست ستاره ماهی است. این راهی برای تمرکز و توجه دوباره است.

این تمرین وقتی که کودکان آرام و راحت هستند، انجام می‌شود. با پخش موسیقی ملایمی در پس زمینه این تمرین را به برنامه‌ی صبحگاهی‌­تان اضافه کنید. چشمان­تان را ببندید و عمیقا نفس بکشید.

  • انگشتان یک دست خود را مانند ستاره دریایی باز کنید.
  • از انگشت اشاره دیگر دست خود کمک بگیرید؛ وقتی که انگشت را به سمت بالا می­برید هوا را به داخل بکشید و وقتی که به سمت پایین می­گیرید هوا را خارج کنید. تمام تمرکز خود را بر چگونگی دریافت حسی خود بگذارید تا حواس پرتی­ها از بین بروند.
  • دست خود را عوض کنید و با دَم و بازدَم کامل این تمرین را با دست دیگر خود انجام دهید.
  • تا وقتی که حس آرامش نکردید این تمرین را ادامه دهید.

نکته‌ی آموزشی:

وقتی که کودکان ناراحت، عصبانی، نگران یا مضطرب هستند، این تمرین را با آن­ها انجام دهید تا آرام شوند. در صورت لزوم مدل سازی کنید.

ایده‌ی خلاقانه:

حد فاصل بین انگشت شست و انگشت اشاره، نقطه­ای است که در طب سوزنی “دره اتحاد” نامیده شده است. تحریک این نقطه با فشار دادن و ماساژ آن سبب کاهش تنش عضلات و استرس می­گردد.

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

برگرفته از کتاب ذهن آگاهی در کلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *