برای مثال، یکی از تحلیل‌های اخیر نقش هومی بابا درتحقیقات علمی کنونی - نشر پیله

نقش هومی بابا درتحقیقات علمی کنونی

کتاب تحلیلی در باب موقعیت فرهنگ هومی بابا
Rate this post

اگرچه اندیشه‌های هومی بابا از مرزهای رشته‌های علمی فراتر رفته است، اکثر کارهای علمی کنونیِ ملهم از اندیشه‌های او در حوزه ادبیات انگلیسی قرار دارد. دو رشته اصلی برای این کار علمی وجود دارد.

اولی بسط پروژه نقد ادبی خود بابا است که نوآوری‌های نظری موقعیت فرهنگ روی متون جدید اعمال می‌شود. این‌ متون جدید لزوماً محدود به آثاری نیستند که در فرهنگ‌های استعماری یا توسط آن‌ها تولید شده‌اند.

تحقیقات هومی بابا

برای مثال، یکی از تحلیل‌های اخیر درباره کتاب بلندی‌های بادگیر رمان‌نویس قرن نوزدهم امیلی برونته از مفاهیم بابا استفاده می‌کند تا نشان دهد که برای شخصیت هیت‌کلیف «تقلید به ابزار اعتراض علیه ستمگرانش تبدیل می‌شود».

دومین رشته اصلی دلمشغولی با کار هومی بابا در مطالعه ادبیات اقلیت است. به‌ویژه، پژوهش‌های اخیر تلاش کرده‌اند نشان دهند که چگونه فرهنگ‌هایی که ممکن است ما آن‌ها را استعماری بدانیم، همیشه استعماری عمل نمی‌کنند.

  • برای مثال، شیوه بازنمایی فرهنگ قبیله‌ای توسط نویسندگان بومی کانادایی بهبود یافته است، یعنی «جهان بینی مبتنی بر یک اجتماع خاص بومی بدون مقایسه آن با جهان سفید».

در این‌جا، کار بابا درباره «در حاشیه‌بودگی» بسیار مفید است. منظور بابا و نویسندگان پیرو او از «در حاشیه‌بودگی» روشی است که در آن به برخی عناصر یک فرهنگ دورگه نسبت به دیگران اهمیت کمتری داده می‌شود – در این مورد، ادبیات بومی که به استعمار نمی‌پردازد کمتر از ادبیاتی که به آن توجه می‌کند، مورد توجه قرار گرفته است.

هر دوی این رشته کار‌های علمی اندیشه‌های اصلی کار بابا را می‌پذیرند و مفاهیم کلیدی مندرج در موقعیت فرهنگ را توسعه می‌دهند. می توان گفت، امروزه دلمشغولی اصلی با بابا، کار گسترش اندیشه‌های او به موقعیت‌ها، ادبیات‌ها و مردمان جدید است.

در این زمینه:  موقعیت فرهنگ چه می گوید

برگرفته از کتاب: تحلیلی در باب موقعیت فرهنگ هومی بابا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *