اغلب شاگردان ما پاسخ‌های سطحی می‌دهنددرس‌پرسیدن با گلوله برفی - نشر پیله

درس‌پرسیدن با گلوله برفی

کتاب درس پرسیدن و چالش
Rate this post

درس پرسیدن

اغلب شاگردان ما پاسخ‌های سطحی می‌دهند؛ به این معنا که پاسخ سریع آن‌ها، سبب استفاده‌ی کمتر از کلید واژه‌های موضوع، بسط و شرح آن و مثال نیاوردن از موضوع، می‌گردد. در این شرایط معلمان مضطرب می‌شوند و فکر می‌کنند که، دانش‌آموزان هر آن‌چه که گفته شده را فراموش کرده‌اند.

یکی از روش‌هایِ آموزشِ پاسخِ درست، استفاده از درس‌ پرسیدن با روش گلوله برفی است. گلوله‌های برف ابتدا کوچک هستند سپس با غلت خوردن در برف پیش از آن­که از هم بپاشند، بزرگ می‌شوند. شما نیز باید همین روش را در کلاس پیش ببرید. پاسخ سؤال را قبل از آن‌که دانش‌آموزان آن را از هم بپاشانند، درست کنید و از آن در کارهایتان استفاده کنید.

برای انجام این کار برگه‌ای به شاگردان بدهید که در وسط آن یک گلوله‌ی برفی بزرگ و دو گلوله‌ی برفی کوچک بکشند. در گلوله برفی بزرگ پاسخ سؤالی که شما پرسیدید را بنویسند؛ شروع این فعالیت را با پرسیدن سؤالاتی مثل: «کلید واژه‌های درس چه بود؟» آغاز کنید.

در گلوله برفی‌های کوچکتر باید کلید واژه‌ها، مثال‌ها و عبارات دیگر نوشته شود. سپس به آن‌ها زمانی بدهید تا گلوله‌های کوچکتر را به گلوله‌ی بزرگتر در وسط صفحه اضافه کنند. دانش‌آموزان متوجه خواهند شد که چگونه می‌توان پاسخ‌های درست‌تری را با کمک این فعالیت ساخت.

نکته‌ی آموزشی: از یک ویدیو پروژکتور برای مدل‌سازی این کار استفاده کنید. و این روش را مدل‌سازی کنید. و پاسخ‌های گلوله برفی بزرگ و کوچک را بر روی آن بسازید. از منابع اینترنتی برای مشاهده‌ استفاده کنید.

ایده‌ی خلاقانه: از دانش‌آموزان بخواهید که وقتی برگه‌هایشان را تکمیل کردند با هم عوض کنند تا از ایده‌های یکدیگر و کلید واژه‌های همدیگر نیز استفاده نمایند.

برگرفته از کتاب درس پرسیدن و چالش

ما قبلا اینجا در این مورد مطلبی را منتشر کرده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *